
Изминаващата 2018-та година ще бъде запомнена с отлични албуми на български артисти, изпълнители, банди, продуценти и музиканти. Всички те успяха за последните 12 месеца да качат нивото на креативната си продукция с една, а при някои и с много повече стъпки в правилната посока. Грабващи идеи, запомнящи се мелодии, помислен, работен и отличителен звук, изпълнени с верни фенове клубове по цялата страна и онова велико чувство да представиш цялостно завършената си емоция, под формата на умело споделена история. При това не от онези, в които би пропуснал няколко страници, за да препрочиташ любимата си част отново и отново. А от разказите, в които липсва пълнежът. Отсъства “ще действам по следния начин, защото така функционира системата”.
За добро или за лошо в музикалния ни “шоубизнес” логиката, работещите модели и практики за стойностната българска музика, се изпълняват според това как артистите усещат публиката. От една страна това превръща албумите им в искрени откровения. От друга обаче липсата на план по-далеч от “премиерата (приятели, моля ви не използвайте фрази от брошури на търговски хипер маркети за вашето изкуство) ще се случи в клуб…” – ограничава мащаба на търсения успех.
Все пак ситуацията се променя и добрите парчета по естествен път стигат до своите слушатели. Те и по нашите земи изискват все повече, но и са готови да подкрепят своите любимци всеотдайно. Правят го, слушайки ги в платените стрийминг платформи (така при вашите хора отиват заслужените от тях royalties (отчисления за авторски, изпълнителски и продуцентски права), избухвайки на изпълнения им с чисти емоции концерт, преди който си взимат диск, тениска и всякакъв мърчандайзинг. И споделяйки с приятели кой нов як албум да надуят до дупка в ушите си.
Така смятам да направя и аз.
Atila x Worst – ‘Ред и Хаос’
Знаете къде се пренесе партито в последните години, нали? Ще го познаете по тежките бийтове, свежите семпли и посланията, въплътени в рими и щекотливи редове. Хип-хоп вълната на втората декада на милениума ни залива отвсякъде и честно казано нямам нищо против.
В България от години теченията с бийтови нишки срещат своите гмурци. Но сякаш в последно време празненствата им са по-шумни от всякога. Или поне се чуват от всякакъв тип, готини личности. Процесите се случват благодарение на агенти като Atila и Worst. MC/хип-хоп артист и бийтмекър/музикален продуцент издадоха съвместен албум с много въпроси за баланса в съвременния живот. До къде си склонен да излезеш от комфорта, какво те кара да се чувстваш щастлив, коя е личната ти провокация, как се справяш с предизвикателствата на ежедневието?
Орлин Милчев, a.k.a. Atila описва свързващата нишка в албума кристално ясно: “Идеята е, че нищо в живота не може да се промени и да еволюира, ако не преминеш през хаоса. И по никакъв начин не можеш да построиш солидна основа, ако няма ред.” Споделяйки двата митологични полюса, момчетата създават първи цялостен проект. И истински вярвам, не и последен. Защото публиката изпитва необходимост от парчета, огледали се в трудностите по пътя, по който всеки върви, тича, криволичи, пада и става отново и отново. Усещането да се учиш всеки ден, да проучиш нов път към щастието, да опиташ различен подход, да попаднеш в дулото на съмненията и въпреки всичко да не забравяш на какво се държиш, къде е опорната ти точка.
Потърси я, окрилен от 12-те трака на Atila и Worst. Албум за променящите статуквото събития, личности и възприятия.
Bluba Lu – ‘Атоми’
След известна творческа почивка продуцентското дуо Блуба Лу се завърнаха по впечатляващ начин. Сториха го така, както само Димитър Паскалев и Константин Кацарски умеят – с нова концепция, изцяло променени звукови картини и безкрайно открити пред своята публика. Ако в предишните си проекти двамата музиканти основно залагаха на гост вокали, то в ‘Атоми’, чуваме единствено космическия глас на Митко Паскалев. Вглъбен, мистичен и изследващ съвременния свят, фронтменът на дуото разказва образни и в същото време абстрактни истории, звучащи едновременно интимно, но и космополитни като теми.
Въздействието на 11-те песни се допълва от богатата музикална текстура. Слушателят остава с усещането, че този леко ретро, но и огледал се в съвременните течения звук е неповторим и единствен. И действително смятам, че е така. Класически похвати, джазирани китарни стандарти, причудливи синт атмосфери, елегантни дръм партии и изкусни перкусии. Всички изброени, а и още музикални богатства заливат съзнанието и те приканват да седнеш за момент, за да се вгледаш в света, но от алтернативната му гледна точка. Тази, в която Атомите танцуват и се срещат отново и отново…
Dorothy Takev & Kay Be – ‘Ultra Violet’
Още пазя в себе си чувството от една пролетна сутрин, в която Дороти Такев и Константин Бешков ми изпратиха предпремиерно целия си ‘Ultra Violet’! Велико, без да преувеличавам и преекспонирам с епитета, музикално приключение обединено под формата на mixtape. Тотално в стила на съвременния neo soul, еклектично R&B и бийт музика, създавана от имена като Drake, The Weeknd и Ty Dolla $ign, например, парчетата в проекта се преливат, допълват, оглеждат едно в друго и не спират да бушуват. Да, мелодиите, вокалните линии, понякога жужащите, понякога гръмки бас линии се наслагват и те карат да настръхнеш от удоволствие.
Класата отчетливо присъства и в следващите идеи на двамата изпълнители, които уверено работят по следващите стъпки на инди лейбъла си ‘11:11 Records’. Чакаме ги с нетърпение, а дотогава чуй още веднъж ‘Ultra Violet’ – един от най-качествените български албум на 2018-та.
F-ACT – “Корени”
Съвсем в края на годината се появи смисленият нов албум на хип-хоп артиста F-ACT – Мишо Георгиев, започнал да се подвизава в тези опасни води още преди 15 години. За някои рап ветеран, за други безспорен талант, а за мен лириките и личността му олицетворяват мислещия човек. Онзи, който задава точни въпроси, търси причините за случващите се процеси и прави своите изводи за обществото, в което живеем. Без да бяга от тегавите коридори на безличието и лицемерието, F-ACT върви напред, извършвайки дисекция на себе си, хората около него, квартала си, градът, в който живее и търси корените на нашето съзнание.
Без да го прави самоцелно, F-ACT-a говори за важните теми в живота на съвременния човек и за нишките, свързващите ни и правейки отделните космоси общност. Нещо, което адски много липсва днес по нашите ширини. Защото, колкото и безумно да звучи продължаваме да се делим и да спорим по наглед безмислени казуси. При това не открито с гласа и лицата си, а удобно настанили се зад екраните на смартфоните си.
Поне от тях бързо можем да влезем в стрийминг платформите и да си пуснем траковете от ‘Корени’, които освен с думи, те фиксират и с похвално разнообразни бийтове и инструментали. За тях пълна отговорност носят Soulslept, Rusty, Тахома, Гената и Warp, подкрепени от китарата на Петър Георгиев и реещите се сред красота мелодии на кавала на Християн от Оратница.
От хипнозата на парчета като крайъгълното ‘Джон Ливингстън’, задъхващото те от мисли ‘Не Можеш да Минеш’ и социалното послание ‘Не Се Смесвай’, плавно преминаваш през ъндърграунд хитовете “Его”, минималистичният видео-сингъл ‘Индиго’ и емблематичното за финно-праховата ни столица ‘Нула Две’, за да стигнеш до пика на записа. Джазираните, буум бап скъпоценности, наредени едни след други придават нужната гъзарска нотка на ‘Корени’. Трите featuring-a: ‘Мъгла’ с vWhy? , ‘Непоправими Романтици’ с безпощадните рими на ЖЛЪЧ и Григовор и ‘Няколко проблема’ с припева на Рут Колева, са достойни за плейлистата на всеки хип-хоп фен с отворена глава.
Сърдечни поздравления за F-ACT-а! Успял е да се справи с предизвикателството да сподели толкова много по важни теми, при това с любопитно помислен, цялостен музикантски стил.
ЖЛЪЧ, Григовор, Гена – ‘Прилив’
В моята лична класация за български албуми за изминалите 12 месеца, ‘Прилив’ безапелационно и без каквито и да е уговорки заема челното място! Магическото трио Жлъч, Григовор и Гена не просто създадоха албум, за който ще се говори още дълго време, не просто дадоха на младите меломани още една причина да уважават българските музиканти. Тримата агенти и техните тракове ни вдъхнаха увереност, че човек трябва да държи на своето, да опитва да го движи напред, без страх от провала. A с идеята -трудностите ще ти помогнат отново да намериш верните си координати.
Толкова много, при това само с позитивно чувство е говорено в последните месеци за ‘Прилив’ (включително и от мен в това ревю) и май не ни остава нищо друго освен още веднъж да натиснем play-ът на тези 12 хип-хоп класики! Усилиии!
Kamen – ‘Heat’
Наред с малко или повече познатите имена на музикалната ни сцена, в началото на годината се появи и един младеж. Музикален продуцент, бийтмейкър и артист, Камен Колев, познат още като Kamen Makes Music, Warp, а от съвсем скоро и част от супер групата Ф4.
Камен изпрати изумително продуктивна година и този факт ни убеди още веднъж в задължителното му присъствие в това ревю. За 9 месеца той успя да завърши и да сподели с меломаните цели 3 студийни продукции, в сезонната последователност: ‘Snow’, ‘Bloom’ и ‘Heat’. Последният албум, появил се през септември, се отличи с масирано присъствие на гост артисти от цял свят (между другото повечето от тях срещнати от Камен в Instagram) и израстване в идеите на обещаващия музикант. Хъсът, скоростта и по британски артистичната дисциплина, с които случва процесите, обещават отлично бъдеще за композициите му.
И приятелски съвет от мен. Ако популярните български поп и хип-хоп изпълнители, на които ни се налага да попадаме понякога, случайно проявят желание да излязат от уютната си територия, то задължително чуйте какво прави Камен. Модерният му вкус и стилистика приковават уши!
Съвсем скоро очаквайте и продължението на представянето на албумите, излезли от български изпълнители, банди и продуценти през тази 2018-та. И моля ви, бъдете критични! Добавете с коментар кои пък са вашите фаворити. Защото желанието ми е не е самоцелно да редя класация с излишни претенции, а заедно да ударим солидно рамо на артистите да стигнат до още по-значима аудитория. А пък те следващата 2019-та да ни взривят с още повече отлична музика! ОКей?!
Проектът „Виж музиката!“ се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“