В стремежа си да подобри и модернизира музикалното образование в България, Българска музикална асоциация (БМА) прави значителна стъпка напред в посока обновяване на учебните програми и усилване на връзката между образователните институции и музикалната индустрия. Асоциацията бе одобрена за институционално членство в Европейската асоциация за музика в училищата (EAS), което открива нови възможности за обмен на идеи и опит, както и за участие в ключови европейски инициативи.
След двугодишно мащабно проучване на музикалния сектор в България, резултатите показаха, че мнозинството от активно работещите музиканти разполагат с професионално музикално образование, което обаче не отговаря напълно на съвременните изисквания и тенденции в индустрията. Въпреки солидната инструментална подготовка, съществуват сериозни нужди за актуализиране на учебните планове, както и за интегриране на бизнес модули и обучение в области като данъчно-осигурителната система и авторските права, което би подпомогнало професионалната устойчивост на музикантите.
„Българската музикална асоциация е решена да бъде активен агент за промяна и иновация в музикалното образование. Членството ни в EAS е само началото на нашето усилие за модернизиране на методологиите и създаване на условия за успешна професионална реализация на българските музиканти”, коментират членовете на Управителния съвет на БМА.
През 2025 година БМА ще участва в Ежегодната конференция на EAS, която ще се проведе под мотото „Да отключим гласовете – оформяне на бъдещето на музикалното образование“. Този форум ще предостави изключителна възможност за обмяна на знания и идеи, които да бъдат приложени в развитието на българското музикално образование.
„Ние не само, че ще продължим да работим активно за укрепване на мрежата от музикални професионалисти, но ще продължим да анализираме данни и да търсим най-добрите решения за изграждането на бъдещи кадри. Чрез партньорства и сътрудничество ще изработим предложения за подобряване на съществуващата система на професионални училища и паралелки, както и за по-добро използване на школи към културни институти и читалища”, коментираха от асоциацията.
Някои от основните въпроси, които БМА разглежда, включват: Как да развием предприемаческо мислене у младите музиканти и да им осигурим умения за успешна кариера без да се потиска тяхната креативност? Какви промени в учебните програми биха отговорили на динамиката на съвремието? Как да изградим силна връзка между образователните институции и музикалната индустрия, за да осигурим на бъдещите поколения музиканти не само теоретични знания, но и практическо разбиране за реалния пазар?
В тези важни и динамични моменти за развитието на българската музикална сцена, Българска музикална асоциация остава ангажирана с поставянето на нови стандарти за музикално образование, които ще позволят на музикантите да се реализират в съвременния и глобализиран свят на музикалните индустрии.