За контакти:
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg

Джеф Стратън (Stratton Violin): електрическото Alter Ego на акустичната цигулка

Той е цигулар с визуални увлечения към хард рок и метъл или поне такова усещане създаде срещата ни, лютиер, художник – дърворезбар, дизайнер. Възхищава се на българския фолклор, енергията и посланието, което той излъчва. Запознал се със съпругата си – българка в Индия и избрали Копривщица за свой дом. Американецът Джеф Стратън е един от най-интересните, атрактивни и своеобразни музиканти – лютиери у нас. И е наш специален гост. 

Как избрахте България за мястото, на което да сътворявате своите цигулки?
Тук съм вече може би 12 години. Попаднах тук заради съпругата ми, която срещнах в Индия. Бях решил да напусна САЩ и може би да се установя на Бали, защото там има много изкусни дърворезбари, а това е нещо, което много ме интересува. Но вместо да отида на Бали, дойдох в България.

Много различни места …
Да, но може би това беше най-доброто. Съпругата ми не харесваше САЩ, така че изборът беше очевиден. Аз свирех на цигулка и притежавам една от компаниите, които произвеждат електрически аналогови и дигитални цигулки: ZETA Violins. Имах една от тези цигулки, но дизайните им бяха еднакви, стандартни, като навсякъде. Може би това беше причината преди около 25 години да започна да пресъздавам идеите, които имам за тези инструменти първоначално на хартия, а след това и в реални модели. Горе-долу по това време се появи идеята за тези дизайни, които правя и в момента. Аз наистина харесвам електрическата цигулка, различните звуци, които можеш да изсвириш на нея. Не можеш да я чуеш често на живо, но online можеш да чуеш много …

Преди доста време, когато Найджъл Кенеди се появи с електрическата си цигулка и онези “Четири сезона” на Вивалди, това беше голяма сензация.
Да, така е. Найджъл Кенеди е великолепен цигулар. Сега има повече хора, които продуцират електрическа цигулка. На моите цигулки свирят в метъл групи като BLACKTALE (траш метъли, целите облечени в черно, с черен грим и прочие) и стиймпънк групата Abney Park (на снимките тук – б.р.).


Дизайнът на цигулките Ви е просто класика за такива групи!
Да, така е. Черепът е най-разпознаваемият ми модел електрически цигулки. Появи се може би преди 9 или 10 години. И действително стана популярен. Оттогава непрекъснато се търсят цигулки с този дизайн. 

Работите по специална поръчка или правите и модели без предварително известен купувач?
Лично аз вече не приемам никакви поръчки. Имам дилъри в САЩ, които се занимават с това. Така, че изпращам моделите при тях за продажба, те приемат и поръчките за инструменти. От тук телата на цигулките заминават за САЩ – там ще им добавят магаренцето, ще комплектоват струните и това е. Но на практика абсолютно всички части на цигулката правя тук, в България. А хората поръчват различни неща – различна височина на магаренцето, различни размери на основни детайли. 

Всъщност това са изисквания за акустични цигулки, не за електрическите.
Да, това е причината тези цигулки да са популярни и професионалните цигулари да ги харесват. Защото те запазват точно пропорциите на класическата акустична цигулка. 

Има електрически цигулки, които са с толкова странен дизайн, че винаги се чудя как изобщо можеш да свириш на това нещо. Правят се толкова много сякаш неудобни за музикантите компромиси за сметка на атрактивността …
Точно така. Всичките ми цигулки са с размерите на класическата цигулка. Откритие, което хората правят с удоволствие. Аз запазвам връзката между акустичната и електрическата цигулка. Виждате класическата шийка и глава на инструмента, подбрадника, душичката вътре. Разликата е голяма и се усеща веднага.

Т.е. във Вашите цигулки сте избрал противоположния на стандартния подход – запазвате водещата роля за класическата цигулка. Това е различен начин на мислене за инструментите.
Да, защото аз самият съм цигулар. Още в началото забелязах, че някои от електрическите цигулки дори не приличат на тях. Това не значи непременно, че не са добри инструменти, но аз предпочитам електрическата цигулка да е максимално близко до оригинала. И това е един голям плюс в цигулките, които правя. 

В известен смисъл запазвате традициите.
Да, в известен смисъл. Има хора, които се опитват да копират моите цигулки. Има такива хора в Китай. Но не им се получава, защото те бягат от класическата форма на цигулката в дизайните. Един приятел, който се занимава с бижутерия, а както знаем там се правят копия на всичко, когато  online се появи информацията, че китайска фирма копира моите цигулки, ми каза: “Поздравления! Сега вече си наистина известен, щом китайците те копират!” Но те не продават. Хората виждат разликата и не купуват имитациите.

Как изглежда денят Ви в Копривщица извън ателието?
Ние танцуваме народни танци – съпругата ми преди години е била танцьорка. Живеем в градче, в което това е много важно. Постоянно има фолклорни събори, на тях често свиря на моята цигулка. Всъщност доста често ме търсят и за да я снимат в различни видео клипове. Нямам нищо против. Но основната част от деня си съм в ателието. На 9 октомври 2019 ще имам live сесия на официалната фейсбук страница заедно с Мат, на която ще покажа 4 нови цигулки, върху които работя. 

Публикувахте от Stratton Violin в Събота, 23 август 2014 г.

 

Снимки: Stratton Violin,  БМА

Проектът “Виж музиката” се осъществява с подкрепата на Национален фонд “Култура”

 

 

Вашият коментар

*

За контакти:
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg
X