За контакти:
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9

Varna Jazz Days – пролет с необичайни стандарти и настроение за танци

Международният ден на джаза 30-ти април е нещо специално за Варна. Вече четвърта година той се посреща с концерти, които събират едни от най-талантливите млади български музиканти. Нещо повече – в този ден и на това място джазът е различен от онзи сложен, медитативен и понякога твърде претенциозен жанр, предназначен за шепа ценители. Напротив, той е представен с другото си лице – това, което те кара да танцуваш.

Някак доста неусетно, покрай станалите традиционни концерти за празника на тази велика музика, Варна се оказа с нов, втори джаз фестивал, наречен Varna Jazz Days. Засега той едва прохожда, за разлика от летния Международен джаз фестивал „Варненско лято“, който има вече повече от четвърт век история и се е превърнал в истинска културна институция, при това не само за морския град.

Появата на Varna Jazz Days тази година е пряк резултат от усилията на Bandwagon – по-скоро общност, отколкото организация, в основата, на която е тромпетистът Нейко Бодуров. По-малкият брат на известния в цяла Европа български джаз пианист Димитър Бодуров не пести нито музикална, нито организационна енергия да представи пред публиката в града новите лица, които тепърва ще оформят облика на родната сцена.

„Денят на джаза се превърна във фестивал първо заради амбицията да има повече джаз във Варна, да има повече събития, с участите на повече музиканти. И най-важното, това да става преди лятото, защото в този период има по-малко концерти като цяло. Опитваме се освен това да покажем един по-различен стил – връзката на джаза с поп музиката, с R’n’B, общо взето със всички други стилове. Защото той може да се разглежда и като форма, която обхваща музиката на всички народи“, коментира Нейко Бодуров.

Той сподели също, че музикантите, идващи във Варна в края април и началото на май, всъщност са доста доволни. Едната причина е, че времето е почти винаги като по поръчка и поне намеква за чудесното лято край морето. Другата причина също е интересна:„Една от главните цели на тези концерти и на Bandwagon е да ги използваме като платформа, която да събира музикантите, да им помага да се опознаят и да продължат заедно в нови проекти, както и да се промотират“.

Специалното отношение към младите таланти се прояви и в първото събитие на  Varna Jazz Days 2018, проведено още в средата на април. Тава беше Музикална работилница за медни духови инструменти с ментор Нейко Бодуров в НУИ „Добри Христов“ във Варна.

На 21-и април пред варненската публика се представи проектът Jazztory с музиката на Финиъс Нюборн и Ела Фицджералд. Това всъщност беше и най-добрият начин да бъде отдадена необходимата почит към класиката в джаза, без която новата вълна изпълнители по никакъв начин не би имала основата, на която да стъпи, за продължи пътя си в тази велика музика.

Зад рояла във буквално възкръсналата за нов живот зала на Военноморския клуб, част от културната и светска история на Варна, откакто може да се говори за такава, застана младият и много талантлив Теодор Петков, който порази публиката със своята виртуозност.

С вокално майсторство Лили Илиева пресъздаде някои от джаз импровизациите на ненадмината Ела Фицджералд. Солистите бяха подкрепени на сцената от формация с активна концертна дейност в страната и чужбина, в състав Нейко Бодуров – тромпет, Михаил Иванов – контрабас, и Борислав Петров – барабани и основател на Jazztory.

Кулминацията на Варненските музикални дни 2018-та беше програмата „Кралете на попа“, която събра публиката на най-любимото място за джаз във Варна – дворът на Археологическия музей.  Както става ясно и от заглавието, този проект се откъсна от класическия джаз и интерпретира музиката на трима гиганти на съвременната музика – Майкъл Джексън, Принс и Стиви Уондър. Всъщност, техните песни отдавна са се превърнали в стандарти и се възприемат като такива от новите поколения.

Вокалното присъствие беше изключително силно – Елена Кокорска, Александър Славчев (който свири и на китара) и Нейчо Петров – Реджи. Брас секцията беше изцяло варненска и доста колоритна: Нейко Бодуров – тромпет и флюгелхорн, Стоян Роянов Я Я – саксофон, Бисер Михайлов – тромбон. Зад клавишните застана Ивелин Атанасов, бас китара – забележителният Радослав Славчев, а ритъмът, който накара голяма част от публиката да затанцува в иначе хладната вечер, се водеше от барабаниста Николай Данев.

Резултатът от всичко това е наистина обнадеждаващ. Дали наистина новият фестивал на Варна ще доведе до създаването на нови формации, не само в джаза, а и на поп сцената ни? Може би. Засега новото отношение, проявено към музиката във Varna Jazz Days личи отлично в записите на групата JazzProfilactika. Всеки един от участниците в нея е бил част от някое от честванията на Международния ден на джаза във Варна. Да се надяваме, че тази „една птичка“ ще доведе след себе си цяло ято.

Все пак най-ценното си остава реакцията на публиката, която обича тези концерти. На тях винаги се случва нещо ново, нещо различно и малко необичайно. Което си е съвсем в духа и на пролетта, и на джаза.

Вашият коментар

*

За контакти:
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9