
Българска музикална асоциация предлага следните промени в процедурата за кандидатстване BG-RRP-11.015 – Схема за безвъзмездна помощ в четири сесии „Създаване на български продукции и копродукции в сектора на КТИ“ и BG-RRP-11.014 – Схема за безвъзмездна помощ с две сесии „Български продукции от сектора на КТИ в платформите на отворените пазари за изкуства в ЕС“:
BG-RRP-11.015 – Схема за безвъзмездна помощ в четири сесии „Създаване на български продукции и копродукции в сектора на КТИ“
Банкова гаранция
Поради своята специфика поканата е адресирана изключително към културни организации, които по същество нямат финансов капацитет, с който да осигурят обезпечение, респективно няма да са способни да участват равнопоставено в конкурсната процедура и ще изпуснат възможността да се включат в културните процеси, които предстоят в рамките на програмния период (до 2025 г.). Освен ролята на кредитор, банките изпълняват ролята на гарант за надеждността и платежоспособността на участниците в различни видове търговски сделки, търгове, конкурси и обществени поръчки. Тази роля те изпълняват като срещу заплащане предоставят услугата „банкова гаранция“. Банките предоставят банкови гаранции като блокират парични средства по сметката на организацията в съответната банка или срещу одобрени кредитни лимити. Ако сумата на гаранцията е голяма, банката може да поиска обезпечение на гаранцията под формата, например на ипотека или залог в нейна полза, а частните културни организации не разполагат със собствени сцени, активи и ликвидни средства, които да послужат като обезпечение.
Предложения:
Да отпадне Банковата гаранция като основание за авансово плащане по процедурата.
Предлагаме следните възможности:
- ББР да предостави банкова гаранция за цялата сума по поканата, като гарант за банките, с които оперират различните кандидати.
- Застраховка сключена от НФК за цялата сума, като бенефициентът по одобрения грант заплаща съответната застрахователна премия.
9.1 Условия за допустимост на разходите
В настоящите условия са допустими разходите (в т.ч всички свързани плащания с тях), които са извършени след датата на подаване на ПИИ и до датата на представяне на финалния отчет за изпълнение на дейностите по ПИИ. От друга страна срокът за реализиране на проектите е 12 месеца след подписване на договора за финансиране. Двете условия са противоречиви на практическо ниво, тъй като разходите направени по проекта са за осъществяване на дейностите по него.
Предложение:
Да се промени условието за извършване на дейностите по проекта по следния начин:
- Дейностите по проекта следва да бъдат изпълнени в срок до 18 месеца след подаването на проектното предложение.
9.2. Допустими категории разходи
- Непреки разходи
т.3. Разходи за административен екип по проекта, включително ръководител и координатор (до 5% от преките разходи);
– ръководството и координирането на подобен проект изисква ако не целогодишна заетост, то сериозна такава, съответно предложеният % за тази дейност е крайно недостатъчен. За обезпечаване на подобен тип дейности е редно да се заложат минимум 20% от преките разходи.
т.4. Разходи за маркетинг и реклама, изработка на информационни и илюстративни материали в дигитален формат (до 5% от преките разходи);
– Едно от звената, страдащи от най-големи дефицити в сферата, е именно рекламата на иначе стойностни културни продукти, затова не бива да се подценява тежестта на подобно перо в бюджета – в тази връзка е редно да се заложи възможност този разход да е до 20% от преките разходи.
Предложения:
- Непреките разходи да са до 35% от преките и кандидатите да определят сами теглата на отделните пера, в зависимост от нуждите си и спецификата на проектното предложение.
- Административните разходи да са до 25% от преките, а разходите за консултанти по проекта до 10% от преките (по примера на процедурата BG-RRP-11.014 – Схема за безвъзмездна помощ с две сесии „Български продукции от сектора на КТИ в платформите на отворените пазари за изкуства в ЕС“ ).
- Приложим режим държавна помощ
- За бюджетните организации – непомощ
- За частните – de minimis
За пореден път се поставя разделение между публичен и свободен сектор и се създава изкуствена неравнопоставеност (Същата е ситуацията с банковата гаранция, тя е изискуема само за частни организации).
- Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване
Т. 9 Актуално състояние – да се прави справка по служебен път
20.2 Процедура за уведомяване на одобрените кандидати и сключване на договори, респективно издаване на заповед, за предоставяне на средства по МВУ
Т. 5. Свидетелство за съдимост на всички лица, с право да представляват кандидата – да се прави справка по служебен път
Приложение № 10 КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ИНВЕСТИЦИИ
В т. 2. Критерии за оценка на качеството:
Да се добави критерий за художествено качество и иновативност на културния продукт, който ще бъде създаден в рамките на проектното предложение. В така съществуващата таблица с критерии в частта Качества на културния продукт – продукция или копродукция основна тежест в оценката е поставена върху наличието на социални и образователни аспекти в проектното предложение. Добавянето на критерий за качество на културния продукт ще допринесе и за постигането на хоризонталната политика в процедурата – достъп до качествена българска култура.
BG-RRP-11.014 – Схема за безвъзмездна помощ с две сесии „Български продукции от сектора на КТИ в платформите на отворените пазари за изкуства в ЕС“
Банкова гаранция
Поради своята специфика поканата е адресирана изключително към културни организации, които по същество нямат финансов капацитет, с който да осигурят обезпечение, респективно няма да са способни да участват равнопоставено в конкурсната процедура и ще пропуснат възможността да се включат в културните процеси, които предстоят в рамките на програмния период (до 2025 г.). Освен ролята на кредитор, банките изпълняват ролята на гарант за надеждността и платежоспособността на участниците в различни видове търговски сделки, търгове, конкурси и обществени поръчки. Тази роля те изпълняват като срещу заплащане предоставят услугата „банкова гаранция“. Банките предоставят банкови гаранции като блокират парични средства по сметката на организацията в съответната банка или срещу одобрени кредитни лимити. Ако сумата на гаранцията е голяма, банката може да поиска обезпечение на гаранцията под формата, например на ипотека или залог в нейна полза, а частните културни организации не разполагат със собствени сцени, активи и ликвидни средства, които да послужат като обезпечение.
Предложения:
Да отпадне Банковата гаранция като основание за авансово плащане по процедурата.
Предлагаме следните възможности:
- ББР да предостави банкова гаранция за цялата сума по поканата, като гарант за банките, с които оперират различните кандидати.
- Застраховка сключена от НФК за цялата сума, като бенефициентът по одобрения грант заплаща съответната застрахователна премия.
16.Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване
Т. 9 Актуално състояние – да се прави справка по служебен път
20.2 Процедура за уведомяване на одобрените кандидати и сключване на договори, респективно издаване на заповед, за предоставяне на средства по МВУ
Т. 5. Свидетелство за съдимост на всички лица, с право да представляват кандидата – да се прави справка по служебен път
Приложение № 10 КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ИНВЕСТИЦИИ
В т. 2. Критерии за оценка на качеството:
Целта на тази процедура е да компенсира липсата на национална политика в областта на експорта на културни продукти и да подкрепи цялостна програма, която ще допринесе до това по-голям сегмент от сектора да достигне до международни пазари и публика. По тази причина считаме, че е необходимо да има ясен филтър относно допустимост на организациите, които могат да кандидатстват и те да отговарят на изискванията за устойчивост, активна дейност, опит в сферата на експорта на културни продукти и изпълняват функции по експортни политики.
В тази връзка предлагаме да се допълни обосновката на критерий 1 “Качества на кандидата” по следния начин:
“Доказана реализирана професионална дейност за периода….”
Мотивите за това предложение са свързани с това, че експортна дейност, основен фокус на процедурата, се развива от съсловни организации и мрежи, които в повечето случаи нямат творческа дейност, а отговарят за менажирането и промотирането на артисти.
Да отпадне критерий 1.4 “Кандидатът е носител на миниум 3 международни награди извън България”. Както посочихме организациите, които се занимават с експорт на музикални продукти и са потенциални бенефициенти по настоящата процедура, в повечето случаи са съсловни организации или представляващи голям брой артисти и не получават награди поради естеството на своята дейност. Критерият ще донесе предимство на ограничен брой кандидати и ще постави голям брой кандидати, предимно от независимия сектор, в неравнопоставени условия за подкрепа.