Становище на БМА по условията на грантовите схеми по ПВУ
12 януари 2024

Българска музикална асоциация предлага следните промени в процедурата за кандидатстване BG-RRP-11.015 – Схема за безвъзмездна помощ в четири сесии „Създаване на български продукции и копродукции в сектора на КТИ“ и BG-RRP-11.014 – Схема за безвъзмездна помощ с две сесии „Български продукции от сектора на КТИ в платформите на отворените пазари за изкуства в ЕС“:

 

BG-RRP-11.015 – Схема за безвъзмездна помощ в четири сесии „Създаване на български продукции и копродукции в сектора на КТИ“

 

Банкова гаранция 

Поради своята специфика поканата е адресирана изключително към културни организации, които по същество нямат финансов капацитет, с който да осигурят обезпечение, респективно няма да са способни да участват равнопоставено в конкурсната процедура и ще изпуснат възможността да се включат в културните процеси, които предстоят в рамките на програмния период (до 2025 г.). Освен ролята на кредитор, банките изпълняват ролята на гарант за надеждността и платежоспособността на участниците в различни видове търговски сделки, търгове, конкурси и обществени поръчки. Тази роля те изпълняват като срещу заплащане предоставят услугата „банкова гаранция“. Банките предоставят банкови гаранции като блокират парични средства по сметката на организацията в съответната банка или срещу одобрени кредитни лимити. Ако сумата на гаранцията е голяма, банката може да поиска обезпечение на гаранцията под формата, например на ипотека или залог в нейна полза, а частните културни организации не разполагат със собствени сцени, активи и ликвидни средства, които да послужат като обезпечение.

Предложения: 

Да отпадне Банковата гаранция като основание за авансово плащане по процедурата.  

Предлагаме следните възможности:

  1. ББР да предостави банкова гаранция за цялата сума по поканата, като гарант за банките, с които оперират различните кандидати.
  2. Застраховка сключена от НФК за цялата сума, като бенефициентът по одобрения грант заплаща съответната застрахователна премия.

9.1 Условия за допустимост на разходите

В настоящите условия са допустими разходите (в т.ч всички свързани плащания с тях), които са извършени след датата на подаване на ПИИ и до датата на представяне на финалния отчет за изпълнение на дейностите по ПИИ. От друга страна срокът за реализиране на проектите е 12 месеца след подписване на договора за финансиране. Двете условия са противоречиви на практическо ниво, тъй като разходите направени по проекта са за осъществяване на дейностите по него. 

Предложение:

Да се промени условието за извършване на дейностите по проекта по следния начин:

  • Дейностите по проекта следва да бъдат изпълнени в срок до 18 месеца след подаването на проектното предложение. 

9.2. Допустими категории разходи

  1. Непреки разходи

т.3. Разходи за административен екип по проекта, включително ръководител и координатор (до 5% от преките разходи);
– ръководството и координирането на подобен проект изисква ако не целогодишна заетост, то сериозна такава, съответно предложеният % за тази дейност е крайно недостатъчен. За обезпечаване на подобен тип дейности е редно да се заложат минимум 20% от преките разходи.
т.4. Разходи за маркетинг и реклама, изработка на информационни и илюстративни материали в дигитален формат (до 5% от преките разходи);
– Едно от звената, страдащи от най-големи дефицити в сферата, е именно рекламата на иначе стойностни културни продукти, затова не бива да се подценява тежестта на подобно перо в бюджета – в тази връзка е редно да се заложи възможност този разход да е до 20% от преките разходи.

Предложения:

  1. Непреките разходи да са до 35% от преките и кандидатите да определят сами теглата на отделните пера, в зависимост от нуждите си и спецификата на проектното предложение.
  2. Административните разходи да са до 25% от преките, а разходите за консултанти по проекта до 10% от преките (по примера на процедурата BG-RRP-11.014 – Схема за безвъзмездна помощ с две сесии „Български продукции от сектора на КТИ в платформите на отворените пазари за изкуства в ЕС“ ).

 

  1. Приложим режим държавна помощ
  • За бюджетните организации – непомощ
  • За частните – de minimis

За пореден път се поставя разделение между публичен и свободен сектор и се създава изкуствена неравнопоставеност (Същата е ситуацията с банковата гаранция, тя е изискуема само за частни организации). 

  1. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване

Т. 9 Актуално състояние – да се прави справка по служебен път

20.2 Процедура за уведомяване на одобрените кандидати и сключване на договори, респективно издаване на заповед, за предоставяне на средства по МВУ

Т. 5. Свидетелство за съдимост на всички лица, с право да представляват кандидата – да се прави справка по служебен път

Приложение № 10 КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ИНВЕСТИЦИИ

В т.  2. Критерии за оценка на качеството:

Да се добави критерий за художествено качество и иновативност на културния продукт, който ще бъде създаден в рамките на проектното предложение. В така съществуващата таблица с критерии в частта Качества на културния продукт – продукция или копродукция основна тежест в оценката е поставена върху  наличието на социални и образователни аспекти в проектното предложение. Добавянето на критерий за качество на културния продукт ще допринесе и за постигането на хоризонталната политика в процедурата – достъп до качествена българска култура. 

 

BG-RRP-11.014 – Схема за безвъзмездна помощ с две сесии „Български продукции от сектора на КТИ в платформите на отворените пазари за изкуства в ЕС“

 

Банкова гаранция 

Поради своята специфика поканата е адресирана изключително към културни организации, които по същество нямат финансов капацитет, с който да осигурят обезпечение, респективно няма да са способни да участват равнопоставено в конкурсната процедура и ще пропуснат възможността да се включат в културните процеси, които предстоят в рамките на програмния период (до 2025 г.). Освен ролята на кредитор, банките изпълняват ролята на гарант за надеждността и платежоспособността на участниците в различни видове търговски сделки, търгове, конкурси и обществени поръчки. Тази роля те изпълняват като срещу заплащане предоставят услугата „банкова гаранция“. Банките предоставят банкови гаранции като блокират парични средства по сметката на организацията в съответната банка или срещу одобрени кредитни лимити. Ако сумата на гаранцията е голяма, банката може да поиска обезпечение на гаранцията под формата, например на ипотека или залог в нейна полза, а частните културни организации не разполагат със собствени сцени, активи и ликвидни средства, които да послужат като обезпечение.

Предложения: 

Да отпадне Банковата гаранция като основание за авансово плащане по процедурата.  

Предлагаме следните възможности:

  1. ББР да предостави банкова гаранция за цялата сума по поканата, като гарант за банките, с които оперират различните кандидати.
  2. Застраховка сключена от НФК за цялата сума, като бенефициентът по одобрения грант заплаща съответната застрахователна премия.

16.Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване

Т. 9 Актуално състояние – да се прави справка по служебен път

20.2 Процедура за уведомяване на одобрените кандидати и сключване на договори, респективно издаване на заповед, за предоставяне на средства по МВУ

Т. 5. Свидетелство за съдимост на всички лица, с право да представляват кандидата – да се прави справка по служебен път

Приложение № 10 КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ИНВЕСТИЦИИ

В т.  2. Критерии за оценка на качеството:

Целта на тази процедура е да компенсира липсата на национална политика в областта на експорта на културни продукти и да подкрепи цялостна програма, която ще допринесе до това по-голям сегмент от сектора да достигне до международни пазари и публика. По тази причина считаме, че е необходимо да има ясен филтър относно допустимост на организациите, които могат да кандидатстват и те да отговарят на изискванията за устойчивост, активна дейност, опит в сферата на експорта на културни продукти и изпълняват функции по експортни политики.

В тази връзка предлагаме да се допълни обосновката на критерий 1 “Качества на кандидата” по следния начин:

“Доказана реализирана професионална дейност за периода….”

Мотивите за това предложение са свързани с това, че експортна дейност, основен фокус на процедурата,  се развива от съсловни организации и мрежи, които в повечето случаи нямат творческа дейност, а отговарят за менажирането и промотирането на артисти.

Да  отпадне критерий 1.4 “Кандидатът е носител на миниум 3 международни награди извън България”. Както посочихме организациите, които се занимават с експорт на музикални продукти и са потенциални бенефициенти по настоящата процедура, в повечето случаи са съсловни организации или представляващи голям брой артисти и не получават награди поради естеството на своята дейност. Критерият ще донесе предимство на ограничен брой кандидати и ще постави голям брой кандидати, предимно от независимия сектор, в неравнопоставени условия за подкрепа. 

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

“Музикалният гид на сценичните пространства в България“ е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

 

Прочети още
"