Различният артист Явор Велчев-Яви
27 април 2018

Запознах се с Явор Велчев-Яви преди близо половин година. Срещата ни беше изцяло професионална и веднага силно впечатление ми направиха самочувствието, увереността, с която комуникира, интелигентното излъчване и вниманието към детайлите. Качества така важни за всеки уважаващ себе си професионалист, без значение от областта на реализация. А когато те са част от характера на български музикант, лично аз се чувствам обнадежден за бъдещето на родната ни сцена.

Да поставяш конкретни определения на Яви обаче е твърде погрешно. 39-годишният артист търси, а и предизвиква себе си постоянно. И то по всевъзможни начини – съвместна работа с музикални проекти от различни жанрове, тотална смяна на професията и страната, в която живее, екзотични пътешествия и среща с непознати, но крайно любопитни култури. Но преди всичко, Явор Велчев се отличава с неизменна вяра в новото, модерно мислене. Онова, което води днешните общества напред.

С музиката се запознават, когато е едва на 5 години. Първите си стъпки на голяма сцена прави като солист в Детски хор с ръководител Милка Стоева в родния му Бургас. Следват записи в престижните студия на Балкантон по покана на популярния композитор и продуцент Виктор Чучков. За онзи период Яви споделя: “От съвсем ранна възраст ме привлича възможността да се изявявам под светлините на прожекторите. Още, когато редовно репетирах и изпълнявах песни пред публика, започнах да си пробивам път към дирегентите и корепетиторите с желание да получавам солови партии. Предполагам, че още тогава съм се очертал като сравнително пробивен характер.”.

И не след дълго той се оказва необходим. Преди навлизането в пубертета, Явор страда от чести хронични заболявания като бронхит и ангини. Те стават причина за известен период от време да прекрати сценичните си изпълнения. Но желанието да бъде музикант е по-силно.

Възкръсва за сцената, благодарение на мюзикъла “Исус Христос Суперзвезда”, където играе главна роля. Тя му връща вярата в собствените певчески възможности, а и го зарежда с амбиция да развива своя талант в индивидуална посока. В онези години голямо влияние върху Яви има вокалната R’n’B/соул акапелна музика. Ярък пример за нея е гениалното парче “Yesterday”, представено по невероятен начин от триото Boyz II Men.

Слушайки тази версия на песента, Яви осъзнава как опита му с хорово пеене силно го привлича към изцяло вокалните изпълнения. Не след дълго бъдещият фронтмен на Каффе създава акапелния квартет Джазабел. Публиката веднага харесва идеите на тийнеджърите, а  ангажиментите логично започват да се множат. През 1998-а формацията сключва договор с лейбъла БМК – Българска Музикална Компания и четиримата таланти последователно записват за албумите на популярни артисти като Лили Иванова, Слави Трифонов и Ку-Ку бенд, Б.Т.Р. и Графа.

Качествата на 20 годишния музикант са забелязани от Венци Марков – тогавашният басист на споменатата група Каффе, който го кани на проби. Спойката е на лице и бандата започва да свири все по-често на живо както авторска музика, така и с безупречно изпълнени кавъри. Договорът с компанията Joker Media – една от пионерите в артистичния шоубизнес у нас никак не е случаен.

Яви споделя: “Смея да твърдя, че хората в Каффе тогава бяха, а и днес са на водещи позиции в нашите среди. В началото на 2000-ите години Жоро Янев, Милен Кукошаров, Мартин Ташев, Валери Ценков и Венци Марков, създаваха продукция, чувствително изпреварила времето си. Актуалният звук може би се дължеше и на факта, че много от тези музиканти бяха учили и живели извън страната. Докоснали се бяха до чужда музикална мисъл.”.

Photo Credit: Senne Van Loock

Скоро погледът на Явор също се обръща извън граница, но преди това намира време да напише музиката към едно от най-популярните български парчета в последните 15 години. “Завърших правни науки в Софийския Университет и реших да замина за Белгия. Разделихме се с Каффе, но оставих на бандата композицията “Вместо Мен”. Дълго време не знаех какво се е случило с идеята ми, но в последствие разбрах, че Любо Киров е написал докосващ текст и песента се е превърнала в голям хит. Изключително горд съм от факта, че почти всеки от сегашното младо поколение в България знае парчето “Вместо мен” и го харесва. Дори съм чувал, че е било задавано на изпити в Музикалната Академия.”.

Постиженията на Явор Велчев продължават и зад граница. Като към двата си музикални проекта: Jailhouse Chili – дует с Константин Бончев и The Sonic Punch – пет членна инди-поп банда, Яви успява да се издигне до престижни позиции в корпоративния свят, като юристконсулт в най-голямата белгийска корабна компания. Започва да пише песни като самостоятелен артист, работи с американския продуцент и мулти-инструменталист Ерик Рико, с когото създават бижуто “Illuminate” – вълнуващ дует с изпълнителката Mey. 

Но както и преди заминаването си за Западна Европа, където живее 13 години, Яви осъзнава една универсална истина. Често съм си мислил какво прави големите личности истински успешни и ето, че музиканта ми даде отговора в едно изречение: “Когато усетиш, че достигаш линията на това, което ти предоставя средата, ако искаш да се развиваш, търсиш алтернативни начини”. Липсва някаква сложна тайна. Единствено трябва да мислиш как да поддържаш любопитството си към живота, овладявайки нови и нови знания. А и качества. “Най-важните за един успешен музикант са последователност и организираност.”.

Именно върху тях Яви гради своя актуален проект – бандата Indigo Kids. В нея се събират креативните енергии на музикантите Радо Славчев – Riverman, Богомил Енчев, Димитър Горчаков и Влади Мичев. С тях творчеството на Яви преминава на по-висока предавка. Групата е готова с песните към дебютния си албум, а по създаването му Indigo Kids работят заедно със студийните перфекционисти Светлин Къслев и Милко Михайлов.

Музиката им се отличава с изящна непретенциозност, свобода и позитивно отношение към модерния живот и неговите специфики. Усещане, което е в абсолютен унисон с възгледите на Явор Велчев – Яви. Впечатляващо е мнението на артиста за промените през последните години в музикалната индустрия и начините, по които съвременния слушател възприема изкуството. “Ако едно време, за да чуеш The Beatles или Елвис Пресли e било необходимо да отидеш до магазина, купувайки си винил, то сега имаш право на избор. А правото на избор е директно отражение на свободата. В този ред на мисли, ако си тийнейджър, фен на Ариана Гранде, Риана или Дуа Липа, например, ще си пуснеш тях с едно натискане на дисплея на телефона. Очевидно достъпът до информация практически е неограничен, а възможностите се увеличават с всеки изминал ден. Няма причина да се чувстваме притиснати, светът върви само напред и ние все повече решаваме какво искаме да гледаме и слушаме!”.

Какво по-хубаво от това, наистина! 🙂

 

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

“Музикалният гид на сценичните пространства в България“ е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

Мобилното приложение ще бъде достъпно за сваляне в края на месец януари 2025 г.

Прочети още
"