Мащабите на Световното изложение WOMEX винаги са впечатляващи. Макар, че част от колегите със съжаление отбелязваха по-малкия брой участващи страни и музиканти заради отдалечената и скъпа дестинация, всички добре знаем колко относително може да е всичко, когато става въпрос за статистика. През октомври 2019 събитията в рамките на WOMEX се състояха в Тампере, Финландия – небезизвестен град на 180 км на север от Хелзинки, изпълнен със спокойствие и уют, ред, сплотеност и толерантност между хората, която се усеща дори и ако само пресичаш най-обикновена улица на най-обикновен светофар. Както ми каза един шофьор на такси: “Тампере е голям точно колкото трябва и в него живеят точно толкова хора, колкото е необходимо, за да им е добре.” И всичко в този град с точна големина и брой жители е под знака на мумините – приказните герои на писателката и прекрасен художник – илюстратор Туве Янсон и великолепния им музей. Но това е друга история, която си струва да бъде разказана другаде …
WOMEX 2019 се проведе в най-големия в скандинавските страни конгресен и концертен център Tampere Hall – сграда функционална, модерна, с чудесни акустични зали с различна големина. Всъщност това е и домът на Филхармоничния оркестър на Тампере, създаден през 1930. Част от конферентните сесии се провеждаха в репетиционните зали на Филхармонията. Имах весел разговор с човек от охраната на тази тема. “Защо ги наричате “конферентни зали”? – учудването му явно беше искрено в отговор на моя въпрос къде е конферентна зала 3. – Това не е конферентна зала, това е Rikki. 🙂 Разсмяхме се, човекът ме упъти и надписът Rikki се оказа пред очите ми.
В цифри Световното изложение за етно и world музика изглеждаше така: Между 23 и 27 октомври 2019 музикалната вселена на WOMEX събра 2500 професионалисти в различни сектори на тази индустрия (включително 260 артист – изпълнители) от 83 страни, над 60 музикални събития, 17 документални филма за музика, 25 конферентни сесии със 110 лектори и най-вероятно хиляди интересни срещи между всички участници, нова публика в showcase програмата на различните сцени в града и т.н. Във финалната церемония на WOMEX традиционно бяха присъдени наградите WOMEX Artist Award – тази година това беше иранският музикант Каян Калор, който от десетилетия живее и твори в САЩ, а WOMEX Professional Excellence Award бе присъдена на еко инициативата Julie’s Bicycle (Великобритания).
Официалният български щанд на WOMEX за втори път бе организиран от Българска музикална асоциация – през 2019 с подкрепата на Национален фонд ”Култура” – програма “Мобилност”. Както бе указано и предварително в многократно публикуваната информация, Асоциацията пое изцяло разходите за щанда – наем, брандиране, обзавеждане, както и за националния каталог на представените проекти – дизайн и печат. Всички членове от екипа с изключение на изпълнителния директор на БМА участваха в изложението за своя сметка.
Българският щанд бе не само един от най-красивите както можете да се убедите от снимките тук и от WOMEX 2019 албума на официалната фейсбук страницата на БМА, но и бе разположен на стратегическо, удобно и видимо за всички посетители и колеги място – заслуга на Мила Георгиева – член на УС на Асоциацията, поела ангажимента за международната дейност на БМА, и на изпълнителния директор Весела Кондакова, които рано и решително стартираха подготовката на българското участие. Познатата ни местна привичка всичко да се върши в последния момент на форуми от подобен ранг просто не върви!
В юбилейното за WOMEX 25-то издание в каталога на националния ни щанд бяха представени 25 проекта, както и образователните институти, свързани с фолклора у нас: музикалните училища в Котел и Широка лъка и АМТИИ “Проф. Асен Диамандиев” в Пловдив. Музикалният спектър на проектите беше изключително широк – от традиционния фолклор на формация “Багри” през уникалния за Европа Оркестър за народна музика на БНР, хор “Ваня Монева”, историческия проект на Недялко Недялков “I want to say”, през етно джаз експериментите Glo Bal Kan, Nina Nikolina Live и Outhentic, филмовата музика на Георги Стрезов, Pendara Ethno Project, където фолклорни мелодии органично се съчетават с афро – латино ритми, етно проектите на Belonoga, квартет “ЕВА”, Атешкан Юсеинов, Ибряма и Balkan Khans, Sacral Voices & Drum Voices на Арт фондация ОМ, Desy & The Visual Madmen до етно метъл проектите smallman, Aegonia и Freija. Към тях добавяме A to Jazz и Four For Music. Тази пъстра звукова палитра от България предизвика значителен интерес както към по-известните проекти и разпознаваеми артист – изпълнители, така и към напълно непознатите. Всъщност към нови проекти интересът беше дори по-голям. Всеки посетител на щанда ни имаше възможност да чуе по нещо в официалната YouTube листа WOMEX 2019 Bulgarian Music Collection в канала на Българска музикална асоциация. Въпросът, който се задаваше непрестанно и оставаше без отговор, беше “Защо няма българско участие в showcase програмата?” Наистина, защо, колеги? Дълъг разговор. Дано през 2020, когато WOMEX ще се състои в Будапеща, ситуацията да е различна и на третата година от официалното участие на България на световния форум да има и български концерти. Колегите ни мениджъри, продуценти, програматори на фестивали, журналисти, публиката на форума ги очакват с интерес и топлота. Още повече, че във фокуса на следващото издание на WOMEX ще бъдат Балканите!
Освен с отлична локация, ефектен дизайн и български уют в детайлите чак до чая от рози, на националния ни щанд имаше още нещо различно, което липсваше на всички други щандове: автентичен народен музикален инструмент, представен от неговия създател – самият той артист – изпълнител и майстор – лютиер. Членът на БМА Деян Денчев спази обещанието си да се присъедини към екипа ни във Финландия. В продължение на 5 дни той неуморно, с усмивка и с високо оценен от колегите и посетителите професионализъм представяше миналото, настоящето и иновативните елементи в гъдулката, която носеше. В десетки мини концерти за хора от всички континенти, представени на WOMEX, които искаха да чуят на живо инструмента, звучаха български хора в неравноделни ритми и протяжни мелодии. Не липсваха желаещи да опитат да посвирят, или които искат да пробват дует от струнни инструменти в неравноделни ритми с Деян. Както и колеги от други държави, които започнаха да носят за оценка своите класически инструменти – цигулки и виоли. Самобитната древна българска музикална традиция се превърна в една от атракциите на изложението WOMEX отвъд изключително разнообразната почти денонощна showcase програма.
Всъщност WOMEX е толкова богат на музикални светове и контакти, че всеки има свой звуков и информационен образ от изложението, със сигурност различен от този на колегите си. За мен WOMEX ще остане комбинация от усещане за Севера (сбъдна се една моя стара мечта: да видя първия сняг във Финландия) и огромната нова информация, която събрах за монголоидните народи. Да, точно така.
Официален партньор на WOMEX 2019 бе Канада – факт, който още предварително ме беше изпълнил с любопитство, а в Тампере – направо с възторг. В мен се събуди запаленият любител на индиански романи. Защото в конгломерат от щандове на изложението всеки имаше възможност да се запознае с представители на племената, известни като Първите нации. А че те свирят (е, и пеят) чудесно и го доказаха със замах в showcase програмата – в това съмнение няма. Още един конгломерат от щандове обединяваше по своеобразен и атрактивен начин съвременните музикални култури на монголоидните народи в азиатските степи от Казахстан до Монголия. Светове почти като в паралелна реалност, особено този, представен от Министерството на културата на Башкирия. И във всеки от тях българската етно музика е добре дошла.
Изключително интересни и полезни бяха и сесиите в конферентната програма, посветени на възможностите за представянето на българска музика на китайския online пазар особено след значителните промени в правилата, направени през 2017 и задействани през 2018.
Чудесни са и новите контакти с колегите в Сърбия и Гърция, с финландската Кантеле асоциация и Катедрата за фолклорна музика на Академия “Сибелиус” в Хелзинки, с ръководителите на Музикалните отдели на библиотеките в “Сибелиус” и в университета „Турку“ в Талин, Естония, с различни асоциации и организации, които обединяват скандинавските и прибалтийските народи в традиционната им музика и … Със сигурност колегите от българския щанд могат да добавят още нови и затвърдени контакти, запознанства с артист – изпълнители и журналисти.
Музикалната вселена WOMEX е отворена за българската етно и world музика, а Българска музикална асоциация през 2020 отново ще организира официален национален щанд. Междувременно в края на януари 2020 стартира процедурата за кандидатстване за showcase програмата на изложението. Сроковете и условията за кандидатстване ще бъдат публикувани своевременно в комуникационните канали на БМА. Пожелавам си от все сърце догодина България да бъде представена достойно!
П.П. Приятно е да си репортер от мястото на такова събитие! 🙂
Снимки: Архив БМА, личен архив, WOMEX
Проектът „Виж музиката“ се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“