Тромпетистът Венцислав Благоев: “Най-важното е да създаваме нова публика за стойностната музика. Така наистина имаме бъдеще!”
25 септември 2018

Преди да се срещна с джаз музиканта Венцислав Благоев, името му ми беше познато единствено от разговори с негови колеги, както и от плакатите на редица концерти и фестивали. Правеше ми удивително впечатление колко често засичах проектите на тромпетиста на различни места из страната, с колко разнообразни формации той се появяваше на сцената и, разбира се, не на последно място – отличаващите се с класа и прекрасно настроение изпълнения.

Когато му се обадих за да уговоря първата ни официална среща, Венцислав Благоев сякаш ми даде най-прецизния отговор на всичките ми въпроси. Очевидно по време на поредната репетиция с Биг бенда на БНР Венци без да иска е натиснал зелената слушалка и ето, че буквално се озовах в Джаза. Оркестърът свиреше със страхотно чувство, водени от своя уважаван диригент Антони Дончев, в състав, определен от моя събеседник като “Националния отбор по джаз на България”. За него Благоев е получавал повиквателна няколко пъти, но все някак си му се е струвало, че не е дошъл правилният момент да се включи. “Не ми допадаше това, което се правеше преди като продукция. Но когато покрай мой личен контакт тогавашният диригент Янко Миладинов и Националното радио поканиха великия тромпетист Ранди Брекър, усетих, че нещата в Биг бенда са започнали да се случват по правилния начин.”

Снимка: Евгени Димитров – Агенция „Булфото“

А той за Венци Благоев се олицетворява от импровизационния джаз, от онази истинска музика, която е жива и продължава да радва своята вярна публика. Любовта към нея и желанието да усъвършенства качествата си отвеждат тромпетиста на места по целия пъстър свят. А през далечната 1988-а той среща в София и своя кумир: споменатия Ранди Брекър. Личност, основно повлияла върху стила и възприятието за джаз на Венци Благоев. С ръка на сърцето той признава, че когато заминава за Европа желанието му е било да се научи да свири не като Лий Морган, Луис Армстронг или Дизи Гилеспи, а точно като Брекър. “Когато се запознах с него бях впечатлен от неговото спокойствие, от това колко cool се държи сред хора и уважението, което има към всеки, с когото говори. Широко скроен, безкрайно талантлив и адски работлив. Вече на 73 години, Ранди става всяка сутрин в 8 и свири, полага нужното, за да се поддържа в перфектна форма”.

От своя ментор, а и от петнадесетте години свирене в чужбина (най-вече в Германия), Венци се научава на дисциплина, изрядна работна етика и завидна организираност. Качества, които му помагат освен музикант да бъде и един от действително дейните хора на българската джаз сцена. “Преди 10 години се върнах в България и реших, че мога да предам знанията, които съм събрал като опит, на работодателите и музикантите. Имах много какво да кажа и затова започнах да създавам различни проекти. Покрай тях се появиха хора, готови да работят заедно с мен, да ми помагат с реализацията на идеите.”

Снимка: Евгени Димитров – Агенция „Булфото“.

С общите усилия на Венци Благоев и неговият екип на европейската джаз карта се появяват дестинации като Деветашкото плато и фестивала “Джаз под звездите”. Възраждат се позабравени места като родния на музиканта Благоевград. И вече близо десетилетие “Джаз Форум Стара Загора” затвърждава авторитета си на един от най-реномираните джаз фестивали в страната. Това, с което се отличават събитията, организирани от тромпетиста, са безпогрешния подбор и ценителски lineup. И, разбира се, перфектно отношение към артистите. “През годините следвам съвета на друг мой ментор: първият модерен джазмен Петър Петров – Парчето от Русе, който ме покани да свирим би боп, след като ме чу как изпълнявам с Владо Радулов диксиленд. Тогава Петър ми каза така: “Ходете свирете в този или онзи клуб, по фестивали, където ви поканят и ви харесва, но ще искате достойни пари!“ Това е едно от нещата, за които се боря. Естествено, заплащането на един джаз музикант не може да бъде като на популярен изпълнител, но, от друга страна, може да бъде достатъчно, за да живееш добре. В тази връзка, аз съм един от организаторите, които може би осигуряват едни от най-високите хонорари на български музиканти на местата, на които ги каня. Така, че когато са част от програмата на форумите, организирани от мен и екипа ми, изпълнителите знаят, че ще получат и приятелство, и подходящо отношение. ”

Венци Благоев споделя, че за да се справяш успешно с провеждането на такъв тип фестивали трябва да си извънредно спокоен, търпелив и да разполагаш с нужните количества енергия, креативност и контакти в джаз средите. Краят на ноември е определил като време, в което да изчисти концепцията за следващото издание на най-сполучливoто си начинание “Джаз Форум Стара Загора”. Какъв ще бъде лайтмотивът тази година предстои тепърва да разберем, но имам доброто предчувствие, че под Аязмото отново ще се случват джаз чудеса.

А надеждата на майстора на тромпета за бъдещето на българската класическа, народна, популярна и джаз музика остава силна. Увереност му дават страхотните музиканти от следващите поколения, с някои от които работят заедно в Биг Бенда на Националното радио. “Най-силна вяра имам, разбира се, в инструмента си. Тромпетът ме води и ми показва вярната посока. Той е лакмусът с кого да работиш, къде има нужда от теб, на кой град си заслужава да се посветиш и така нататък.”

Желанието на Венци Благоев е покрай добрите ни родни музиканти и българските мениджъри да се размърдат, да се вземат в ръце. Да вършат работата си по-съвестно, ефективно и с по-значими резултати. А ако не се справят на нужното ниво, да бъдат заменени с по-млади и активни професионалисти. Музикантът е категоричен: ”От Ню Йорк, от Канада, от Холандия се върнаха много качествени хора. Ето това са личностите, които трябва да застанат отпред и да ръководят. С техните знания и задължителна почтеност, ситуацията в културните ни среди и по-конкретно в музикалната сфера би могла да се раздвижи, да се промени към по-добро.”

А то минава през хубавата музика, която още тази вечер, на 25-ти септември, ще зарадва публиката в Хасково. Там Венци Благоев заедно с „Акустично джаз трио – Димитровград“ ще се качат на сцената на Haskovo Jazz Fest 2018. След това на 27-и предстои поредното издание на “Джаз за деца” този път в Борисовата градина като част от инициативите на фондацията на Благоев „Джазтет“. А ден след това, на същото място, неуморимият музикант ще заеме централно място и в проекта “Диксиленд All Stars” по повод Празниците на Китай в София.

Тази активност на Венцислав Благоев е истински впечатляваща и на крилете на енергия като неговата българската музика има шанс да продължи възходящата си посока на развитие. Дребните интриги, мръсни игри под и над масата, шушукането из потъналите в паяжини коридори са вече отживелица и ненужно бреме. Всички, на които ни пука за родната култура трябва да излезем с лицата, мечтите и идеите си. Светли, целенасочени и искрени! Като верния тон на един бляскав тромпет.

Проектът “Виж музиката!” се осъществява с подкрепата на
Национален фонд “Култура”  

 

 

 

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

“Музикалният гид на сценичните пространства в България“ е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

 

Прочети още
"