Випуск 2019 – Новата вълна в българската музика
19 февруари 2019

За българската музика 2019-а започва повече от обещаващо! Появяват се нови стойностни продукции на любими банди и изпълнители, клубовете за авторска музика на живо продължават да се пълнят, а вече слушаме и талантливи артисти, заявяващи за първи път себе си и своите отлични идеи. Раздвижването е осезаемо и всички, които имаме отношение към сцената тук се вълнуваме и даваме още повече за да може тя да се развива по възможно най-адекватен начин.

Затова решихме да ви споделим четири различни, горещи музикални проекта. Три от тях дебютират със смислена продукция и силна заявка за още любими парчета съвсем скоро. Говорим за песни, спечелили вниманието на публиката, а не тенденциозно налагани от определена медия или влиятелен лейбъл. Защото музикалните фенове отдавна нямат нужда от преводач, когато усетят личното послание на новия глас в ушите си. Със стрийминг платформите съвременните слушатели сами редят своите плейлисти, споделят ги с приятели и определят кое наистина заслужава вниманието им. Все така обаче меломаните живо се интересуват и от историите на артистите, тъй като те ги правят по-близки до техния свят. И така, нека да ви разкажем за…

NIYA победи в последното издание на популярния музикален формат “Гласът на България”. При това го направи без да е на всяка цена. Запомнихме я с грабващи изпълнения, отличаващо се сценично присъствие и ниски вокални линии, по които можете да я разпознаете за секунди. А това в наши дни си е повече от комплимент. След няколко концерта на по-големи и по-малки сцени, публиката от време на време се подсещаше за таланта на 23 годишната изпълнителка, питайки се какво следва. Казвам го така, тъй като за съжаление, ако има нещо, по което със сигурност си приличат така наречените музикални риалита по нашите ширини, това е, че споменът за участниците в тях избледнява по-бързо и от поредното отпадане на Гришо в първия кръг на някой тенис турнир.

При Ния очевидно случаят е различен. С широко отворено съзнание тя премина през “Гласът”, взимайки максималното от срещата си с всеки професионалист от екипа,  научавайки се на едно адски важно правило: работата и постоянството са предпоставките един комплексен артист-изпълнител да се качи на следващото ниво. Без да бърза излишно, внимателно преценявайки следващия си ход, трябва да призная, Ния донякъде ни изненада със зашеметяващ дебютен сингъл.

Парчето й ‘By Myself’ впечатлява с перфектен усет към тенденциите в инди-поп, бийт музиката от края на второто десетилетие на милениума. Счупен ритъм, дълбоки бас линии, нестандартна структура , мачкащи синтове, но и живината в мелодиите, придадена от LA китарите на куплетите. Кантото нахлува в живота ти още от първата секунда и остава там дълго, карайки те да си го припяваш още веднъж и още веднъж.

Високата проба качество в песента си, победителката от “Гласът” постига в компанията на смайващ екип от агенти и тяхната помитаща енергия. Начело с композиторите Денис Попстоев (знаем си го като саксофониста на Southwick, но и все по-често като човека с клавирите в проекти като Dorothy Takev) и най-горещият китарист тези дни Петър Йотов (ще припадаме тепърва по него на концерти на DAYO и YVA), както и с лириките и вокалните идеи на Прея, ‘By Myself’ влиза в ролята на ракета-носител за кариерата на Ния. А до края на пролетта, ако слушате отдадено, тя ви обещава краткосвирещ албум. Дотогава търсете място на първия ред на нейните лайфове. 

С начало от две смесени стилово парчета, следващият изпълнител в селекцията ни вече предлага да се потопим надълбоко в нейното изкуство. Тя се казва Ива Янкулова – YVA и след два дни, на 21-и февруари официално представя първия си албум ‘Fish Tears’, с концерт в Club Terminal 1, София. Освен, че обръща ушите на все повече хора с кадифения си тембър,  очарователната дама композира на китара и вече близо три години усилено работи по десетте песни в тавата.

Свободна да изрази чувствата си, отделяйки нужното време за колаборация със страхотни музикални гурута (сред които e Пийт Майер – агент, мастерирал продукции на U2, Jack White, Lana Del Rey и Damien Rice), Ива се отличава с многопластови емоции и влияние. Добре помислен, концептуално издържан и създаден с отношение към детайла, записът ‘Fish Tears’ дава сериозна заявка за един от най-добрите български албуми в последно време. Защото в него всеки слушател ще намери по нещичко за своя ден, заслушан в личните, някак странно тъжни, но и твърдо решени да те водят напред, истории на поета YVA. А, представете си… нейното музикално приключение тепърва започва!

Ако сте били на концерти на Руши Видинлиев, Свилен Ноев или Камелия Тодорова, то няма как да сте пропуснали ефирното присъствие на Елена Сиракова. Бек вокал в редица музикални проекти, част и от спектакъла “Коса”, изпълняван завладяващо от състава на Държавна Опера “Пловдив’, Ели в края на януари направи първа крачка в кариерата си на самостоятелен артист.

Още с дебютното си авторско парче ‘Толкова Студен“, изпълнителката получи одобрителни отзиви както от колеги музиканти, така и от положително настроени фенове. Фънки скоклив трак, с бийт напомнящ за най-добрите години на формации като Jamiroquai и Moloko, дамата фен на космоса и невидимото показа нагледно как може да звучи парче с таргет масовата аудитория. При това без да е лесно предвидимо и пластмасово рециклирано през калъпа на “уж разпознаваемия стил”. Както самата изпълнителка споделя, ‘Толкова Студен’ e песен, измислена буквално между две спирки на автобуса, но след това променяна, дешифрирана и доизпипвана в продължение на месеци.

За прецизността на саунда Ели се доверява на музиканти като факира на клавирните бумеранги Милен Кукошаров (познавате го в годините като част от бандите „Кафе“, Tumbaito и махащите глави през кръста Koka Mass Jazz) и барабаниста Георги Maрков – широко скроен и винаги вярно долавящ пулса на младите музиканти. Заедно с тях новото име на българската сцена работи по записите на следващи парчета обещавайки, че чакането този път няма да бъде дълго.

И за да завършим класно ревюто на новата вълна в българската музика избрахме да ви представим инди-поп бандата Innerglow. Триото, съставено от Тoдор Ковачев – вокали и клавирни, Матей Христосков – ударни и Петър Желев – китари, е поредният удар в десетката на движението Homeovox Music. Да, точно така от него тръгнаха бързо прогресиращите групи Hayes&Y, Jin Monic и Taking Heed, както и друга инди дама VICK. След две авторски парчета и няколко запомнящи се концерта Innerglow се намират на верния път с актуалния си сингъл.

За по-малко от месец песента „Chained In Love“ съвсем естествено достигна до точните хора, а и до нови фенове на тайнственото и все пак по свой начин поп звучене. Дори големите медии се захласнаха по видео сингъла до такава степен, че пропуснаха дежурния си безумен въпрос: “Защо пеете на английски?”. Излишно ми се струва и на мен да засягаме темата, тъй като продукцията на Innerglow очевидно цели световната сцена.

Да, там може би си имат достатъчно подобни парчета и видео клипове, но ако останеш максимално фокусиран върху следващата си стъпка и действаш по правилния начин, с малко късмет скоро може да те връхлети концерт и пред неподозирана голяма аудитория. При това на място, за което само си мечтал.

Това, вярваме, ги очаква NIYA, YVA, Елена Сиракова и Innerglow. Първите им креативни стъпки ни напомнят колко е важно и ние да ги подкрепим, за да добият допълнителна увереност в очевидно добрите си идеи. Защото те са бъдещето на българската музика, те са хората с посланията и свободата да бъдат артисти, изразяващи себе си, така както единствено те биха могли да го сторят.

Проектът „Виж музиката!“ се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ 

 

 

 

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

“Музикалният гид на сценичните пространства в България“ е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

Мобилното приложение ще бъде достъпно за сваляне в края на месец януари 2025 г.

Прочети още
"