Дзен: завръщането на кросоувър ветераните O.H.
23 юни 2025
Автор: Пламена Петрова

Кой не знае органичната химия, кой не е чувал за нея? 

O.H. определено са фенове ако не на науката, то поне на езика ѝ: името на групата идва от последните символи в химическата формула на етиловия алкохол (C2H5OH). Освен атом кислород и атом водород, в групата откриваме още Георги Фотев (вокал), Кирил Кирилов (китара), Даниел Богданов (китара), Михаил Бизеранов (бас) и Никифор Никифоров „Бамби“ (ударни). 

O.H. е сформирана в началото на 2001 г. във Видин, а през 2006 г. София става нов дом на северозападната шайка. Следват още промени в състава, прекъсване на дейност през 2017 г. и завръщане на сцена през 2023 г. Дискографията им включва два демо записа, EP и три дългосвирещи албума. Първото демо от вече далечната 2001 г. („Will You Make It…?!“) е ню метъл, а наследникът му от 2006 г. („Under This Pressure“) променя посоката към кросоувър. През 2009 г. излиза дебютният дългосвирещ албум „Justice“, а наследникът му Изкривен стандарт“ е издаден три години по-късно. 2012 г. е повратна в творчеството на O.H. С албум номер 2 бандата преминава на български език в текстовете. Последен запис преди паузата е EP-то Жажда за живот“ от 2015 г. Десет години по-късно, бандата издава и албум номер три.

„Дзен“ излиза на бял свят на 5 май 2025 г. Изданието потапя слушателите в новата ера на O.H., ознаменувана и с ново лого. Логото, дело на Мариана Фотева, е част от аудиовизуалното ребрандиране на групата. Звуковата еволюция е в посока по-тежък, по-нисък и по-полиран звук. Албумът има стандартен метъл микс, типичен хардкор метъл саунд, структури и рифове като по формула. Дзен“ е премерен бленд от хардкор и метъл с елементи на траш, дет и лек Meshuggah вайб на моменти. Интрото слага старт на траклиста с примитивен ритъм, навяващ племенна музика и напеви “O.H.”. Добавената реверберация кара генг вокалите да звучат почти като отекващ в пещера хор, усилващо трайбъл усещането. „Началото“ е средно бърз трак с приятен основен мотив и осезаеми чинели. Ако има нещо, което идва в повече в албума, то това са именно чинелите. Жанрово уместни, но понякога прекалени и отвличащи вниманието от останалите елементи. Сингълът „Шанс“ следва сходна формула: ударно начало, доминиращи барабани и много дисторшън. Позитивното и лесно за запомняне послание „Дай си шанс“ е в основата на песента, завършено на последното повторение с „и не спирай до тук“, което е есенциален O.H. и донякъде напомня класически концертни тракове като „Силата в теб“. Звученето на новата доза позитивизъм е по-пространствено, а финалът – по-плавен. Плавни финали, рамкови конструкции и фейд ефект са застъпени в траклиста на албум номер три. „Социум“ също се вписва в горните тенденции. Ритмичният трак забързва темпото постепенно, а на финала се връща към основния мотив и бавно заглъхваща китара. Въпреки танцувалния ритъм и сполучливите рифове, фокусът остава върху рефрена. „Трябва ни социум, не разделение“ звучи като слоган на социална кампания, но пасва и на кросоувър метъл парчето. „Дзен“ продължава тренда с catchy мелодия, мръсен звук и семпъл текст. Брейкдаунът заслужава внимание, а песента би се вписала прекрасно в плейлист за почитатели на хардкор музиката и парти културата. Глътка свеж въздух е „Тик-так“. Играта с каналите създава усещане за пространственост, а стакатото и звуковите ефекти внасят динамика в инструментала. Преиначената поговорка „Каквото почука, такова се обади“ грабва вниманието, а контрастирането на речитатив с харш вокали и вокализации е точно на място.

Три песни от албума се сдобиват и с видео. Първата среща на дигиталната аудитория с албума е Шанс“ – семпъл сингъл със също толкова семпъл клип. Концертното видео е заснето на 15 юли 2024 г., когато бандата е съпорт на Cavalera в Маймунарника. Вещият поглед на Боян Карамфилов улавя изпълнението на сцената и отбрани кадри на публиката в столичния клуб, артистично оцветени в ретро палитра. Ретро усещането се усилва от VHS ефект. Сингъл номер две вдига летвата с авангарден пърформънс. „Его“ предлага добра игра със светлина и цветове, наслагване и изкривяване на образа. Има моменти, когато дисторшънът на звука и изкривяването на образа са идеално синхронизирани. Стилизираната визия пасва на мрачния трак и извиква асоциации със сенките на несъзнаваното: като манифестация на вътрешния Ид, идващ да наруши комфорта на егото. Песента звучи критично, дори хапливо, но обрисуването на човешката природа е и някак смирено. Дали ще успееш да надскочиш егото е въпрос с отворен отговор в екзистенциалното размишление на кросоувър ветераните. Песента дава мегдан и за жанрово тематичен мондегрийн: малко преди финала от първото преслушване, та чак до седемнадесетото, чувам „Егото храни се с погото“, вместо правилното „Егото храни се с многото“. Обвинявам собствените си уши, защото артикулацията на вокалиста е добра. Ясно е посланието и в третия сингъл „Дзен“. Черният екран е прорязан от контрастни червени и бели букви, оформящи предупреждението да не опитваме да пресъздадем видеото. Дисклеймърът е уместен, предвид кадрите на екстремни преживявания, които O.H. за пръв път използват в свое видео. Гледната точка спомага потапянето в краткия филм и идентификацията с хората, възпети в радиофоничния трак. Видеото показва картини, резониращи с посланието за достигане на дзен чрез адреналин – офроуд приключения, скачане с парашут, скално катерене и други екстремни дейности. Концертното преживяване не е пропуснато – в пърформанс кадрите бандата свири пред фенове, които покачват адреналина си със скачане, краудсърфинг и класически пит. Визуалното отразява лирикалното, но на моменти асинхронно: „За каране и скачане винаги съм фен“ не е синхронизирано с някоя от сцените на екстремен спорт, а с барабаниста, пушещ спокойно на спирка на градския транспорт в София, който със сигурност може да ти вдигне кръвното, но надали е нечия идея за дзен.

„Дзен“ е албум, който е подходящ за забавление. Песните са ритмични, бързи и тежки. Има брейкдауни, бриджове и сола за по-внимателно слушащите фенове, а разсеяните слушатели могат да хедбенгват или подскачат спокойно на всеки от траковете. Рефрените са паметни и лесни за припяване. Най-вече, албумът рефлектира заглавието си: дава възможност на слушателя да си успокои нервната система, като изразходва излишна енергия и си вдигне адреналина с ударна доза кросоувър метъл. „Дзен“ е достъпен в стрийминг платформите.

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

Stage Map | BG е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

 

Прочети още
"