Блус в парка: Реката, която има посока, но няма начало

Автор: Стефан Стефанов

Блусът е един от най-особените стилове в историята на музиката – откровен разказ за житието и страданието на обикновените хора в своята същност, той само за кратко се докосва до върховете на популярната музика в средата на миналия век, преди отново да мине в нелегалност. Без претенции за комерсиален потенциал, този жанр задава посока на рокенрола и производните на него стилове, докато самият блус като че ли се чувства по-добре в бекстейджа на славата. Този вечен оцеляващ приема формата, в която бъде поставен, без това да се отрази особено на трапичивия му, непокорен дух и именно тази устойчивост го прави неподвластен на прищевките на музикалния бизнес.

Delta Roosters | Снимка: Стефан Стефанов

Блусът е голяма музика за големи хора, които са били горе & долу, през целия спектър на емоциите и повечето от тях бяха събрани на събитието на 26-и юли. Блус на български и на английски, бавен и бърз; суров, лежерен или танцувален – всичко това беше част от второто издание на “Блус в парка”. Блусът е най-добрият ти приятел, когато води със себе си голяма част от съвременните български банди в този стил, при това на събитие в прохладен парк и на вход свободен. Това е добрият приятел, заради когото голям брой хора на различни възрасти биха се събрали в разгара на летния сезон в центъра на столицата.  

Камен Кацата и компания | Снимка:Стефан Стефанов

Концертът в Маймунарника звучеше тематично зареден с изпълненията на Smokey Mountain River Band и Delta Roosters, които са български блус машини, поддържащи искрата на тази музика на нашата сцена. Това е искрата, която носи пламъка на едно страхотно настроение, автентичен дух и майсторски  инструментали – въобще, всички компоненти, които да ангажират редовия блус фен или да привлекат нищо неподозиращия случаен присъстващ към една нова музикална църква. Без съмнение, пастор в нея може да бъде Камен Кацата, който е прочел това евангелие отпред-назад и отзад-напред – на български в своите парчета или на английски в кавъри като Minnie The Moocher. Ако имате нужда от намеса свише, за да разкършите тела и души, Камен Кацата винаги знае как да помогне. 

DaBeDa | Снимка:Стефан Стефанов

Предпоследната група, която се качи на сцената – DaBeDa, може да бъде скритият диамант на всяко едно събитие. Музиката носи голям положителен заряд, а цялата тази плеяда от вдъхновения създава един многолик дух, който бързо обзема слушателя. Неведнъж е ставало въпрос, че добрата музика е само част от цялостното концертно изживяване, а сценичното присъствие трябва да бъде по-застъпено по нашите ширини и DaBeDa умеят да общуват с публиката без притеснения. Фактът, че към стандартните за жанра инструменти е прибавен и тромпет дава още по-големи възможности за музикална изразност, а DaBeDa ги възползват всичките на пълна степен. Другият факт е, че да завършиш сета си с кавър на Walk on the Wild Side на Лу Рийд е колкото неочаквано, толкова и запомнящо се. Като цяло, DaBeDa са неочаквано запомняща се група.

DaBeDa | Снимка:Стефан Стефанов

Някак закономерно тазгодишното издание на “Блус в парка” просто трябваше да бъде закрито от Blues Traffic, защото едва ли има по-добър завършек от техния плътен, всепомитащ звук. Музиката на им е достатъчно сурова, че да разчиства и асфалтира селските пътища на блуса, а музикалният устрем не оставя съмнение, че всеки слушател ще бъде извозен в правилната посока, дори, ако е писано тя да бъде към ада. Blues Traffic е банда, която има тежест на сцената, защото от нея струи забелжителна увереност, а големият коз са вулканични инструментали, чрез които блус тръпката се предава нататък като електрически импулс. С две думи, те представят по-шеметната и безкомпромисна страна на блуса – онази експлозивна страна, която е била ракетната площадка за изстрелването на рока в стратосферата.

Блус Трафик | Снимка:Стефан Стефанов

“Блус в парка” е едно от събитията, които имат сериозен принос за разнообразния музикален пейзаж в София в последните години. През останалата част от годината този тип музика може да бъде чута само на тематични концерти на определени места, а чуждестранни изпълнители в жанра почти не идват. Всичко това не е проблем на блуса обаче, защото той е река, която има посока, но няма начало и никога няма да пресъхне.  

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

“Музикалният гид на сценичните пространства в България“ е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

Мобилното приложение ще бъде достъпно за сваляне в края на месец януари 2025 г.

Прочети още
"