Българска музикална работилница 2021: „шумната стая“ на притихналия музикален свят

Вместо интервюта с коментар от състоялото се на 05.06.2021 трето издание на любимото наше събитие, известно като Българска музикална работилница, ви предлагаме нещо различно: погледът на Водещия! 🙂 А той по съвместителство е и един от чудесните автори във “Виж музиката” още от 2018. Надяваме се, че това е завръщането на Мартин в проекта ни. И така … ето какво се случва, когато на едно място се съберат професионалисти – съмишленици, изпълнени със страст към милионите лица на музиката! 

Няколкото секунди тишина, с която открих официалната част на Българска музикална работилница 2021 като водещ, бяха достатъчни, за да пренастроя вълнението си от очакване, към импулс за създаване на едно нeзабравимо за мен преживяване. Вълнувам се и сега, като се взирам в полу-празния работен лист и силно надделява желанието ми да представя преживяното в първо лице, единствено число.  Несигурността заради двукратното отлагане на провеждането на събитието между февруари и юни 2021 (за отлагането от 2020 дори не искам да си спомням), успя да акумулира още по-голямо желание у организаторите, участниците и гостите на събитието. А за това, че вътрешната увереност и желание са фундаментални за това събитие, за пореден път ме убеди една случка на финала му, която включва една малка участничка в томбола и огромно количество вяра, но за това ще ви разкажа по-късно.

И eто ме … обгърнат от приглушено осветения комфорт на Joy Station с усещането, че съм дошъл достатъчно рано и внезапната изненада, че въпреки ранния час, всичко по организацията е подготвено, а освен това около демонстрационните маси вече има и гости на събитието. Нищо от това не можа да намали скоростта, с която се бях запътил към една от значителните организационни промени в това издание на БМР: „шумната стая“, както я беше нарекъл един от участниците. И да – очакванията ми бяха оправдани – дори бегло долових въображаем ангелски хор в ушите си при изгледа на столчето, заобиколено от няколко усилвателя, ефекти и китара. А предварителната ми уговорка с Теодор Масларов (инженер, изобретател, предприемач, любител китарист, страстен почитател на рок музиката – човекът, стоящ зад бранда Tremoline Ltd.) да тествам продукт, създаден от него, бързо ме потопи във вибрациите на шумната стая. Увлякох се, признавам си. Китарното тремоло основателно остава любим атрибут както на прохождащите, така и на професионалните китаристи.

Налага се, обаче, да затворя шумната стая от външната страна и да изкача стъпалата към сцената, за да поема ангажиментите си като водещ на събитието. Панорамният поглед от сцената към демонстрационните маси повторно ме развълнува и единствено деликатното напомняне от страна на водещата на първата Българска музикална работилница Радостина Ганева, с която имах удоволствието да си партнирам, успя да  ме тласне към откриващите думи за събитието. А програмата беше наситена – в рамките на около 6 часа 14 участника представиха своите продукти и услуги в смислени и атрактивни аудио-визуални презентации, беседи и демонстрации. За осигуряването на натуралния хабитат на музикалните инструменти и техника се погрижиха и няколко професионални музиканти. А гладкото протичане и плавните преходи при преминаването през темите в Работилницата бяха безпогрешно планирани от организаторите на събитието Костадин Димитров и Силвия Николова.


Българска музикална работилница 2021 представи няколко сегмента от музикалния сектор: 

  • Производство и поддръжка на аналогово, електронно и механично оборудване за музикални инструменти

Краткото ми разочарование от временното преустановяване на работата по модулния аналогов китарен дисторшън ефект SnapDrive от страна на KYЯO Audio беше пресечено от представянето на други два продукта на бранда – усилвателя „DULO 830“ и предусилвателя „Kuki“. Изглежда не само за мен бяха изненадващи възможностите на „DULO 830“…  та това е „камионче“, директно свързано към кабинет … без какъвто и да е друг амп. Имах възможността да тествам усилвателя заедно с китариста Тодор Саньов – This Burning Day, с когото ме свързват най-много музикални преживявания през годините и смятам, че не остана непокрит интервал от иначе разнообразните ни очаквания към китарния звук.

Усилвателят, който ни представи д-р Марин Маринов от MetalGear, беше изтъкан от противоречия. Респектиращ ухото с наситения си звук, но радващ окото с визия и смяна на осветеността в зависимост от темперамента на използвания канал. Съчетаващ в себе си възможности за звук на разпознаваеми световни брандове и същевременно отличаващ се със собствен характер. Радващо шумен при свирене и плашещо тих при сработването на вградения нойзгейт.

Освен, че разказаха за 15-годишния опит на екипа на KNA Pickups, във фокуса на презентацията им беше ефектен и ефективен портативен пиезо-адаптер за акустични музикални инструменти, а на демонстрационната им маса имаше възможност да се тестват продуктите им върху музикални инструменти като китара, цигулка и кахон. И желаещи не липсваха през цялото време.

Бях впечатлен от вниманието към използвания материал и усета към детайла при изработката на тремоло системата, представена от Tremoline Ltd. Дългият жизнен цикъл на хардуера и комфортът при използването му без съмнение са водещ критерий при конструирането или персонализирането на музикален инструмент. Инструменталната демонстрация на Теодор Масларов определено ме подтикна отново да експериментирам с тремоло система на китарата ми. Хардуерният обзор беше допълнен от иновативния бридж за щипкови струнни инструменти, представен от Иво Войков.

  • Производство и поддръжка на музикални инструменти

Успяхме да се насладим на един от музикалните инструменти на Ангел Коручев, който определя себе си като лютиер-любител. Ангел стартира с опитите в лютиерството с промяна на първата си китара преди доста години, но едва преди около 4 години започва любителски начинания по лютиерство, като създава от нулата няколко инструмента. Доколко те са любителски е доста … спорно! 🙂

Китарите под марката Jassen Handcrafted Guitars бяха представени на сцената от музиканта Валентин Данев, а повече за опитът на Ясен Герасимов като лютиер научихме от самия него.

Познавам Деян Денчев от предходните му участия в Музикалната работилница. Симбиозата между новаторство и традиционализъм са неизменна част при създаването на неговите гъдулки от екзотични и безкрайно красиви дървесини като явор, клен и абанос с ефектен акцент от кехлибар. А фолклорният акцент в иначе рок ориентираната атмосфера на Работилницата добави чар и атрактивност от други измерения. Инструментите на Деян бяха представени на сцената от музикантите Пейо Пеев – гъдулка и Кристиян Цветков – китара.

Колаборацията между RSD Prosound на Румен Спасов и KD Guitars & Basses на Костадин Димитров стартира както подобава – без необходимост от представяне въпреки написаното в сценария 🙂 Разговорът за създаване на инструменти и техника плавно премина в музикална презентация от страна на артиста Александър Георгиев, а опитът за демонстрация на шумоподтискащата система, инсталирана на китарата KD Turbulence завърши неуспешно, поради липсата на какъвто и да е шум, наличен при функционирането на китарата. 😉

Тотко Колев представи новите инструменти, по които е работил с марката си TOKO Guitars & Luthier Services, а във видео презентация китаристът Иво Пешев ни демонстрира възможностите на две от китарите при изпълнението на песни в различни жанрове.

Демонстрационната маса, на която бяха изложени китарите на Стефан Кудев Qdeff Custom Guitars, привлече гостите с екзотичния външен вид на инструментите, а разнообразните творчески посоки, които могат да се достигнат с тях, ни бяха демонстрирани на сцената от музиканта Калоян Гетов.

  • Аудио / видео обработка 

Brain Stock Footage House е творческо обединение на креативни хора, които превръщат своята страст в основна работа. Основата му полага Никола Копаров през 2017 г. Освен, че разказаха подробности около процеса на създаване на видеопродукция, от Brain Stock Footage House избраха да представят работата си чрез видеото към песента For God’s Sake, което са заснели за групата Hellion Stone, както и чрез разказ от музикантите от групата за преките им впечатления от съвместния проект с екипа.

Работата с опитни професионалисти, важността на разнообразните локации и покриването на аспектите на видеопродукцията бяха засегнати в беседата с Николай Цветков, който представи дейността на Rōnin Cinema House.

Композиторът, мултиинструменталист, музикален продуцент и тонрежисьор Николо Коцев представи новия си проект Nitrax Studio – модерно звукозаписно студио, съчетаващо традиционния и модерния подход, със съответната материална база.

И какво още? Безброй разговори между професионалисти, вълнуващи експерименти в “шумната стая”, безброй идеи за нови съвместни проекти сякаш се носеха във въздуха. А усещането ми, че Българска музикална работилница е мястото, където хубавото се сбъдва дори когато изглежда, че ще бъде отложено, се потвърди от искрената радост на момиченцето, което имаше талона с номер 4, който изтеглих в самия край на традиционната томбола с награди за публиката. Пожелавам ви да запазите вътрешна убеденост, че се случват хубави неща поне до момента, в който отново ще ви напомня, че това е така по време на Българска музикална работилница 2022!

П.П. на редактора: Ако съвсем случайно сте пропуснали нашите репортажи от предишните две издания на Българска музикална работилница, ето ги:
Българска музикална работилница 2019: крачка напред към създаването на традиция
Българска музикална работилница 2018: пътуване в света на българските електрически китари и басове на световно ниво

Чуй музиката и ни последвай в социалните мрежи
Мобилно приложение

“Музикалният гид на сценичните пространства в България“ е резултат от двугодишния проект за широкообхватно картографиране на музикалния сектор в страната, който БМА стартира през 2020 г. като част от своите секторни инициативи. Целта на проекта е да подобри информационното осигуряване и да подпомогне разработването на ефективни културни политики и финансиращи механизми.

Приложението е отворено за всички сценични пространства в България, като предлага лесен и бърз достъп до обширен масив от данни. Това дава възможност на артистите – изпълнители да планират своите дейности без да губят време в допълнителни проучвания, което прави процеса по-ефективен и лесен.

Вярваме, че този продукт ще бъде от голяма полза не само за музикалния сектор, но и за всички останали сценични изкуства, като ще спомогне за по-лесното им интегриране и развитието им в културната сцена на България.

Мобилното приложение ще бъде достъпно за сваляне в края на месец януари 2025 г.

Прочети още
"