За контакти:
members@bgma.bg
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg

Инес Симеонова: От бяло до черно с пиано и фотоапарат

Тя обожава да свири Моцарт, с лекота приема предизвикателствата на дуети и оркестри, с усмивка преподава на своите възпитаници. Мечтае да изсвири клавирния квинтет на Алфред Шнитке и в същото време не спира да фотографира неизчерпаемия ресурс от емоции, които Животът рисува по лицата на хората. В безкрайните простори на „Виж музиката“ днес навлиза очарователната млада пианистка Инес Симеонова. Освен чудесен музикант с пристрастия към камерната музика и преподавател в Art&Shock, тя е смел и отдаден на портретите фотограф. Инес е родена в Добрич. Завършва НМУ “Любомир Пипков” с пиано в класа на Мариана Шикова и НМА “Проф. Панчо Владигеров” при проф. Борислава Танева. Носител е на множество награди от национални и международни конкурси по пиано като трите първи награди на Националния конкурс за изпълнение на българска творба “Върбан Върбанов”, Бургас; Международния конкурс “Млади таланти” в Сан Бартоломео, Италия, Международния конкурс “Pro Piano” в Букурещ, Румъния, както и на награди от конкурси по камерна музика и съпровод.

Музикалният ти път е свързан с пианото – кога се срещнахте за първи път и защо го избра? Или пък то избра теб?
Първата ми среща с пианото беше когато бях на пет годинки. Честно да си призная, нямам личен спомен от първите ми срещи с него. Мама ми е споделяла, че ми е било изключително интересно да свиря и много леко ми е вървяло. Вярвам, че взаимно сме се избрали. Даже по-точно казано – продължаваме да се избираме.

Имало ли е моменти на изкушение да предпочетеш друг инструмент?
Този въпрос ме кара да се усмихвам, защото този месец имах рожден ден и си пожелах виолончело. Изкушавам се, да! Но по-скоро другите инструменти ме вдъхновяват, защото пианото само по себе си е съвкупност от всички тях. Пианото е цял симфоничен оркестър, стига да поискаме!

Кои са преподавателите, които са оставили най-ярка следа в развитието ти като артист и музикант?
Преподаватели и приятели! Като започнем от преподавателя ми по пиано в Академията  проф. Борислава Танева, която ми отвори ушите и сърцето за магията на музиката, до абсолютно всичките ми приятели. Ако трябва да изброявам всички, няма да ми стигне страницата. 🙂 Също така не бих се ограничила само до хората, които се занимават с музика. Мисля, че възможността да се докоснем до всеки един човек около нас е вече вид развитие или вдъхновение. Всеки оставя някаква следа някъде.

Кога настъпи моментът да избереш пътя на концертиращ пианист?
Когато искам да кажа (изсвиря) нещо дори и да не съм сигурна, че то има значение, но се боря да е искрено. Не е имало точен момент, в който съм решила, че искам да концертирам – това са постоянно случващи се моменти. Понякога искаш да излезеш и да се съблечеш пред всички – да си гол, лесно раним и искрен, а други пъти искаш да правиш други неща и нямаш желанието да се изразяваш на сцената.

А как започна пътят ти на преподавател?
Когато завършвах магистратура. Започнах работа като акомпанятор-преподавател в Музикалното училище в София, защото, освен че исках да съм покрай деца, с които да изучаваме музика, също така исках и да свиря с тях. 

Разкажи ни повече за твоята роля и идея за преподаване в музикалното пространство на Art&Shock.
Любов, интерес и лекота. Искам да няма думата трябва, а разбиране на пътя. Искам да има желание, което да обяснява необходимостта от дисциплина в по-трудните моменти. Искам свободата всеки да се развива в неговото си темпо, с неговите си качества. 

Има ли граници в музиката през 21 век? Кои от тях могат да се пресичат и кои – не?
Според мен всичко може да се пресича, но и всичко може да се отхвърля едно друго. Зависи каква е целта на смесването на жанрове или хора и с какъв вкус е направено. Защото всяко нещо, което се превръща в самоцел само за да е на пръв поглед иновативно, претърпява провал или, иначе казано, не оставя следа във времето. 

Имаш ли любима епоха в историята на музиката, за която си си казвала, че е трябвало да си родена тогава?
От много време не вярвам в случайности, та вярвам, че мястото ми е тук ако то има някакво значение. Не, не съм мечтала да съм родена в друга епоха. Но съм се чудела какви са хората в различните епохи, защото имам чувството, че времето е текло различно. Например, по времето на Моцарт, Бетовен, Шуман, когато е нямало коли, нямаш този бърз превоз от точка А до точка Б – какво велико пътешествие е било да стигнеш от София до Пловдив, нямаш тази постоянна комуникация, доста повече време прекарваш сам и се отдаваш на композиране, свирене, четене, време в природата. И около теб и, вероятно, в теб има много повече тишина около теб.  Любопитно ми е по друг начин ли са преживявали разделите, усамотението, по друг начин ли са страдали, по-лесно и по-истински ли са се радвали …

Как пианото и фотографията живеят в симбиоза в сърцето ти и в професионалния ти път?
Когато не успявам да се изразя с едното, прибягвам до другото. Когато се чувствам загубена в едното, другото ме вдъхновява. 

Какво обичаш да снимаш и какво би искала да заснемеш? И с какъв фотоапарат? Хора, хора и още хора. Толкова са различни, толкова са интересни – как едно лице може да излъчва самоувереност или притеснение, удивление или страх или просто можеш да усетиш колко много история има зад едни очи. А дали ще е фотоапарат, телефон или аналогова камера, според мен няма значение.

Има ли произведение за пиано, за което мечтаеш да изсвириш на сцена?
И тук пак няма да ми стигне страницата. 🙂 Концертите от Моцарт! Всичките … е, добре, почти. Но тази музика за мен е най-искреното и невинно щастие, по детски  чисто. Мечта! Засега имам три изсвирени с оркестър, така че остават още доста. И понеже искам да свиря много камерна музика като започна от дуети, триа и т.н., ще кажа с чиста съвест, че ми е мечта да изсвиря клавирния квинтет от Алфред Шнитке. Доста тежка музика, обаче гениална и много истинска. И действам по въпроса. Покрай тази моя мечта и за да опозная музиката му, сега ще направя един клавирен рецитал само с негови произведения, писани за пиано.  

Къде ще можем да те видим в това толкова наситено на музикални събития лято?
Освен гореспоменатия концерт, който предстои през юни, моето лято ще бъде уникално, защото ми предстои да бъда кума на две сватби! Роли, на които ще се отдам. Разбира се, музика ще има и на двете. А междувременно мисля да се насладя на морето и планината. Така че ако ходите на сватба, питайте за Инес – ако не, можем да си запалим огън някоя вечер край морето или реката. 

Вашият коментар

*

За контакти:
members@bgma.bg
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg