Новини от БМА
Проект на БМА работи за опазването на професията “Фолклорен музикант”
Преди една година Българска музикална асоциация инициира проекта “Професия “Фолклорен музикант”, с който си постави редица цели, като например да извади на дневен ред проблемите, пред които тази професия е изправена по отношение на образованието, функционирането на професионалните фолклорни състави и ролята на общините за тяхното финансиране, развитие и устойчивост.
В рамките на тази една година БМА проведе срещи с ръководители на ансамбли, училища с професионално изучаване на фолклор и заместник-кметове по културата в общо в 12 населени места – Плевен, Пловдив, Пазарджик, Стара Загора, Широка лъка, Котел, Смолян, Ямбол, Сливен, Черни Вит, Видин и Благоевград. Към този първи етап от проекта остава още да бъдат посетени градовете Бургас, Варна, Разград, Търговище, Русе, Добрич и София. Екипът е провел срещи с 9 ансамбъла, 5 училища и 3-ма представители на местните власти. Като резултат от тях бяха очертани няколко основни проблемни линии за ансамблите и съответно за училищата, върху които БМА ще съсредоточи усилията си през следващите два етапа от проекта.
В изброените градове заетите музиканти в професионалните фолклорни състави са 220 на брой, от които 115 инструменталисти и 105 певци. Танцьорите са 208, художествените ръководители и административен персонал – 34 души. Посетените до тук ансамбли посочват един фактор като основен проблем в тяхната дейност и съществуване – ниското заплащане, което с едно изключение е минимална работна заплата. Друг основен проблем е липсата на жилищен фонд, който да бъде предоставен на пътуващите артисти. В някои места такъв съществува за театралните институции, но не и за ансамблите, а това би привлякло младите хора към по-малките населени места, където биха имали възможност да развиват професията си. Състоянието на материалната база е следващото препятствие за функционирането на ансамблите. Тези, на които е осигурена такава, с нужните пространства и удобства, осезаемо развиват дейността си по-успешно. От друга страна обаче стои проблемът и за прекалено големия сграден фонд на някои от ансамблите притежават, който, от своя страна, изисква и по-голям и непосилен за тях ежемесечен разход за усвояването на тази площ. Липсата на средства за развиване на дейността на ансамблите е друг голям проблем. Отпусканите от общините бюджети по 10-15 хиляди лева на година и далеч не във всяка календарна такава са крайно недостатъчни за поддържането на базите, човешкия ресурс и издръжката, още по-малко за реализирането на премиерни спектакли, закупуване на костюми или за подготовка на сценография. Затова и действията им са съсредоточени основно върху запазване на щатните бройки.
Професионалните училища, които екипът по проекта посети до този момент, са: НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен, Национално училище по музикално и танцово изкуство „Добрин Петков“ – Пловдив, Основно училище „Г. Бенковски“ – с. Черни Вит, НУФИ “Филип Кутев“ – Котел и НУФИ „Широка лъка“ – Широка Лъка. Децата, които се обучават в тях, са общо 442, като с фолклорна музика се занимават 321, а с танци – 121. Сред музикантите с народно пеене се занимават 142, а с изучаване на инструменти – 179. И при тях като основен проблем се очертава състоянието на материалната база, в това число и жилищния фонд за учители. Специфичните нужди на учащите се изискват по-голям сграден фонд, за да могат да разширят дейността си и да отговорят на наплива от желаещи. От друга страна в Котел и Широка лъка тази база е с огромни размери и е в сериозна тежест на ръководствата на съответните институции. Училищата не разполагат със средства за концертиране на децата в различни градове, а само по този начин могат да бъдат привлечени нови кадри. Липсата на цялостна стратегия при подготовката на кадри също се очертава ключов проблем, който води със себе си и опасността до 10 години някои от фолклорните инструменти да изчезнат изцяло. И според представители на училищата, и на ансамблите нуждата от експерт в Министерство на културата, който да е наясно със спецификите на фолклора и да защитава и отстоява интересите на работещите в тази сфера професионалисти, е належаща.
Секторът има и своите добри практики. НУФИ “Широка лъка“ участва в консорциум от 13 института, озаглавен „Изкуство и образование“. В програмата си имат предмет за обучение по софтуерни технологии в сферата на музиката и допълнителни часове по музикална теория, за подобряване на боравенето с материята. В момента търсят средства за създаването на звукозаписно студио. Училището в Котел е първоизточникът на създаване на образователна литература и програма по изучаване на фолклорни инструменти. Поддържат се тесни връзки с школите и провеждат 2 конкурса, които са основна възможност за привличане на на потенциални ученици. В Плевен например преподавателите биват стимулирани да се ангажират лично с набиране на кадри и мотивирането им.
От срещите с представителите на общините на трите града – Сливен, Видин и Благоевград стана ясно, че местната власт полага целенасочени усилия за поддържане на ансамблите и има идеи за тяхното развитие. Също така нуждата от съвременни сцени за популяризиране на местната сценична култура е напълно осъзната и са предприети действия по кандидатстване по проекти за намирането на средства за осъществяването им.
Следващите етапи от проекта ще целят да предизвикат широко обсъждане между различните засегнати институции и ще търсят пресечните им точки и общите цели, за да може да се изгради стратегия как професията “фолклорен музикант” да се запази, развие и да придобие онзи специален статут, който заслужава. Предложението за конкретни политики, които целят тяхното институционализиране и по-нататъшно опазване, развитие и бъдеще, е ключов момент в проекта.
***
Първият Европейски ден на фолклора ще се проведе на 23 септември 2023
Европейският ден на фолклора 2023 е пилотен проект, реализиран и координиран от членовете на Европейската фолклорна мрежа (EFN), от която Българска музикална асоциация също е част и е съфинансиран от програма MusicAIRE на Европейския съюз. Той си поставя за цел да утвърди Европейския ден на фолклора като ключова дата в годината.
Предистория и цели
Идеята за Европейски ден на фолклора се появява по време на разговорите в рамките на Европейската фолклорна мрежа. Събитието се свързва директно с една от целите на организацията: да покаже съществуването на една критична маса от хора от цяла Европа, които са ангажирани по един или друг начин с традиционните сценични изкуства (музика, танц, разказ).
Кой може да участва в Европейския ден на фолклора?
Поканата е отворена за индивидуални артисти, групи, институции, компании, общности, работилници, локални групи – всеки, който иска да се присъедини с някаква дейност, която има отношение към фолклорната музика, танци или разказ, на живо или онлайн. Всеки е добре дошъл, без значение дали е член на Европейската фолклорна мрежа или не.
Как мога да участвам в Европейския ден на фолклора?
Участието може да бъде:
- лесно, като заснемете видео със стара или нова песен ѝ я качите в социалните медии с хаштаг #europeanfolkday,
- или сложно, като организирате фестивал на място с няколко артист-изпълнители на или около датата 23 септември и го популяризирате като част от Европейския ден на фолклора,
- и ако сте журналист, можете да представите песен или артист във вашата медия или да посветите публикациите през деня на нея, както и да популяризирате събитията от Европейския ден на фолклора във вашите местни/национални медии. Имате ли нужда от съвети?
Попитайте ни: Европейската фолклорна мрежа има членове в повечето европейски страни, които могат да съдействат.
След като сте решили под каква форма ще участвате, дайте ни повече информация за това чрез сайта ни, в Страницата на участниците и качете информацията в базата ни данни. Вашето участие ще бъде отбелязано и в картата на Европа. През следващите няколко месеца ние ще комуникираме прогреса и ще дадем видимост на всички събития на Европейския ден на фолклора. Можете да се запишете за нюзлетъра ни ТУК.
Как мога да се свържа с организационния комитет?
Европейската фолклорна мрежа има малък екип, който координира проекта Европейски ден на фолклора. Това са имейлите, на които можете да пишете по различни въпроси:
- За въпроси, свързани с участие, свържете се с Ерик: participate@europeanfolkday.eu
- За въпроси от журналисти и медии, свържете се с Арачели: media@europeanfolkday.eu
- За общи питания и други въпроси, свържете се с Нод: info@europeanfolkday.eu
Очакваме с нетърпение всички, които искат да се присъединят към тази нова, паневропейска инициатива, която подкрепя и отбелязва традиционните изкуства на обществата в Европа.
Европейският ден на фолклора е от вас, за вас, за нас!
***
Заявете своята акредитация за WOMEX 23 до 25 август!
Регистрацията за тазгодишното издание на най-голямото световно изложение за уърлд музика WOMEX 23 вече е отворена!
И през 2023 г. Българска музикална асоциация ще участва с щанд, на който ще представи свои членове, творящи в този стил музика. Асоциацията е договорила с организаторите специална цена за 5-дневна акредитация за своите членове в размер на 320 евро без ДДС. Чрез закупуване на акредитация за участие в изложението членовете на БМА ще получат пълен достъп до програмата на събитието – търговско изложение, конференция, шоукейс фестивал, нетуъркинг дейности, кинопрожекции и много други. До участие се допускат членове на БМА, както и представители на фестивали.
Моля, имайте предвид, че след този срок цените на акредитациите се увеличават. Разходите за акредитации, път и настаняване са за сметка на участниците.
Можете да се възползвате от намалението, като ни пишете на имейл: members@bgma.bg до 25 август 2023 г.
29-то изложение WOMEX 23 ще се проведе в Ла Коруня, Галисия, Испания от 25 до 29 октомври 2023 г. и за поредна година ще събере артист – изпълнители и професионалисти в музикалната индустрия, създатели на филми и експерти от цял свят. Участниците ще имат възможността да черпят опит, да комуникират и работят в мрежа от професионалисти, да изследват нови идеи, набиращи популярност в международен план, да създават нови възможности и да споделят критични прозрения и практически знания, за да стимулират развитието на глобалната музикална сцена.
Полезни линкове:
Щандът на БМА на WOMEX 23 се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на културата.
***
Възможности за кандидатстване – конкурси
Goodmesh 2023 – конкурс за мултидисциплинарно изкуство
Четвъртото издание на конкурса Goodmesh 2023 – Full moon кани артисти, които съчетават музика с друг вид изкуства, изследвайки темата за пълнолунието и пречупвайки я през призмата на творчеството. Конкурсът предлага възможност на участниците да представят своите пърформанси по време на финалното събитие на 1 ноември в Холандия.
Запишете кратко 2-3 минутно видео с вашия пърформанс и го изпратете до 17 септември чрез този формуляр.
Журито ще избере 10 полуфиналиста, които ще трябва да изпратят целите си записи до 28 октомври, а от тях ще бъдат селектирани 5 финалиста.
Повече информация ТУК.
***
Възможности за кандидатстване – обучения
Местата са изчерпани!
Интензивно 5-дневно обучение със сертификат организират от БАМП на тема „Музикалният бизнес като творческа индустрия“, което ще се проведе от 12 до 16 юни 2023 г., от 9.00 до 16.00 ч. всеки ден в УНСС. Обучението разглежда музикалния бизнес от всичките му страни, отделяйки внимание както на различните участници в него – автори, музикални издатели, артисти, звукозаписни компании, мениджъри, промоутъри и др., така и на пътя на техните приходи. Курсът завършва със сертификат, издаден от ИИСТТ/УНСС на всички, които са присъствали на минимум 80% от лекциите.
Обширната програма ще запознае учениците с водещите бизнес практики в съвременната музикална индустрия, споделени от топ академични и професионални лектори – водещи международни и български специалисти, лидери в областта като: Abbi Doyle – мениджър на артисти (UK), Oleg Rozov – представител на дигиталния дистрибутор The Orchard, Lodovico Bienvenuti – директор на Европейския офис на Международната федерация на звукозаписната индустрия /IFPI/, Sylvain Piat – Конфедерацията на авторските дружества /CISAC/ и др. Ще научите повече за традиционните и иновативните подходи за успешна кариера в музикалната индустрия, чрез реални примери и казуси от практиката.
Какви ще са темите на обучение в курса „Музикалният бизнес като творческа индустрия“?
- Интелектуална собственост и музикален бизнес
- Музикално-издателска индустрия
- Звукозаписна индустрия
- Концертна индустрия
- Дигитален свят
- Маркетинг на музикални продукти
- Синхронизации
- Партньорство с брандове и марки
- Мениджмънт на артисти
- Бъдещето на индустрията
Професионалният курс е организиран от Българската асоциация на музикалните продуценти /БАМП/ съвместно с Института за интелектуална собственост и технологичен трансфер /ИИСТТ/ към УНСС и ще се проведе в ИИСТТ, УНСС между 12 и 16 юни 2023 г. Осъществява се с финансовата подкрепа на грант „Секторни инициативи“ от ПРОФОН.
***
Европейската мрежа на културните центрове (ENCC) отправя покана за INCUBATOR +
Incubator е иновативна програма за изграждане на капацитет, разработена от ENCC с оглед на подкрепа на професионалисти в областта на културата, участващи или търсещи участие в проекти за европейско културно сътрудничество по схеми за финансиране като Творческа Европа, Еразъм+, Еразъм за млади предприемачи, Interreg и CERV. Това са едни от най-достъпните и най-добре финансирани европейски програми в областта.
За програмата могат да кандидатстват организации с готови проектни предложения, като попълнят този формуляр до 20 юни 2023.
Жури ще избере 24 проекта, които са най-подходящи за участие в конкурса. След това избраните координатори на проекти ще бъдат поканени да присъстват на 4-дневен семинар за проекти от 11 до 14 октомври 2023 г. в Нови Сад, Сърбия, където селектираните ще могат да усъвършенстват своите проекти под ръководството на опитен екип от експерти. Събитието ще даде възможност за работа в мрежа, обмен на опит и идеи и разработване на съвместни предложения с професионалисти, представляващи социо-културни организации от цяла Европа. Важен елемент в INCUBATOR + ще бъде и възможността за установяване на контакти с организации от регион Войводина в Сърбия и извличане на опит от техния опит в европейското сътрудничество.
Какво ще получат участниците в INCUBATOR +:
- Ясна обратна връзка и препоръки как да реализират успешно проекта си;
- Специализирани умения и компетенции за европейско финансиране и писане на проекти;
- Проектът е инкубиран в 5D: всички елементи са прегледани през призмата на експерти и колеги от високо ниво.
- Вътрешно разбиране на процеса и критериите за оценка на проекти на ЕС;
- Нови връзки с експерти в европейското културно сътрудничество и разнообразен набор от организации от цяла Европа;
- Вдъхновяващи примери за използването на европейски фондове за международно културно и артистично сътрудничество и как това сътрудничество може да бъде от полза за местните общности и територии;
- Нови партньорства в Балканския регион и извън него.
Повече информация можете да получите от ТУК.
***
Все още можете да кандидатствате за:
Втора отворена покана за фестивали, подкрепящи изгряващи артисти – EFFEA Call #2
European Festivals Fund for Emerging Artists – EFFEA предлага на артисти в началото на своята кариера възможността да се развиват посредством участие във фестивали.
Краен срок за кандидатстване – 19 юни 2023 г. през сайта на EFFEA.
Кандидатства се в две категории:
- EFFEA “Discovery” Artist in residence – артисти в началото на своята кариера, със забележителен талант и готови да изведат кариерата си на международно ниво; 40 гранта по 8 000 евро
- EFFEA “Springboard” Artist in residence – утвърдени в своята страна артисти, които искат да изведат кариерата си на международно ниво; 10 гранта по 15 000 евро
Повече информация за условията по програмата ТУК.
***
Сесия 2023 на културния фонд на Музикаутор е отворена за вашите музикални проекти
С решение на Управителния съвет Музикаутор отпуска 170 000 лв. за финансиране на индивидуални проекти на млади и утвърдени автори. С цел разширяване на обхвата на Културния фонд и насърчаване стремежа към създаване на ново качествено музикално съдържание, в Сесия 2023 ще бъдат подкрепяни проекти, включващи само по едно произведение.
Можете да кандидатствате за:
- Проект за финансиране на готово, но неразгласено произведение;
- Проект за създаване на ново произведение.
Крайният срок за кандидатстване е 30 юни 2023 г. Заявления, получени след него, няма да бъдат разглеждани.
Документите се подават по електронен път на имейл: kulturen_fond@musicautor.org.
Телефон: 0700 10 350, 02 980 1035
Лице за контакт: Виолета Шарлопова
За повече информация и формуляри за кандидатстване вижте сайта на Музикаутор.
***
Кандидатствайте за програмата на Culture Moves Europe за организатори на резиденции
По програмата на Culture Moves Europe за резиденции могат да кандидатстват културни организации, редовно организиращи артистични и творчески дейности или/и такива, които имат капацитета да реализират международен артистичен и културен проект за резидентска програма.
Първата покана за домакини на резиденции по схемата за мобилност Culture Moves Europe се откри на 15 март. Поканата предоставя финансова подкрепа на организации и индивидуални артисти, регистрирани като юридически лица, които искат да приемат международни артисти и културни професионалисти за резидентен проект.
Какво покрива гранта?
- разходи, свързани с приемането на международни артисти и професионалисти в областта на културата и тяхната мобилност;
- грантът е в размер на 35 евро на ден за участващ артист или културен професионалист, за да покрие тяхното настаняване, менторски такси, оборудване и т.н.
- грант за пътни разходи (вижте различните опции в зависимост от разстоянията ТУК и калкулатор на разстоянията ТУК)
- дневна добавка от 25 евро за разходи за храна, местен транспорт и др.
Краен срок за кандидатстване – 15 юни 2023 през Портала на Гьоте Институт.
Поканата е насочена към домакини на резидентски програми от следните сектори:
- архитектура
- културно наследство
- дизайн и моден дизайн
- литературен превод
- музика
- сценичните изкуства
- визуални изкуства
Процесът на кандидатстване е разделен на две фази:
- селекция на организации – домакини на резиденции;
- потвърждение на поканените артисти, създатели на културно съдържание и професионалисти, избрани от домакините.
Условия:
За да кандидатствате, вие трябва да:
- сте представител на организация или лице, регистрирано като юридическо лице;
- организирате дейности, свързани с поне един от изброените по-горе сектори;
- организирате редовно артистични и културни дейности или/и да имате капацитет (т.е. съоръжения, услуги, персонал и наставничество) за изпълнение на проект за артистична и културна резиденция;
- поканите поне 1 и максимум 5 артисти или професионалисти в областта на културата, които да участват в проекта за пребиваване, които пребивават законно в поне една друга държава по програма Творческа Европа (списък).
Проектът трябва да е с продължителност минимум 22 и максимум 300 дни.
Допуснатите лица трябва да бъдат част от резиденцията по едно и също време и за еднаква продължителност.
Резиденцията и престоят на лицата трябва да бъдат непрекъснати.
Всяко гостуващо лице по резидентската програма трябва да използва в помещенията на домакина и трябва да работи по програмата на резиденцията минимум 70% от времето си.
За пълния списък с критерии за допустимост вижте документацията към поканата от официалната страница на Творческа Европа.
Процедура по кандидатстване
Поканата е отворена от 15 март до 15 юни 2023.
За да кандидатствате първо трябва да си създадете профил в Goethe-Application Portal.
Формулярът за кандидатстване можете да свалите от ТУК.
Кандидатите, чийто проект за резиденция е избран, ще бъдат информирани в края на юли 2023 г. от Гьоте-институт, организацията, отговаряща за Culture Moves Europe и ще бъдат поканени да продължат с подбора на артисти, участващи в техните проекти.
Избраните домакини ще разполагат с една година, считано от датата на подписване на тяхното споразумение за безвъзмездна помощ, за да завършат проекта си.
Включване и устойчивост
Culture Moves Europe ще предостави специална подкрепа на хората с увреждания и тези, които се грижат за деца с увреждания. Освен това ще предостави специална подкрепа на тези, които пътуват до и от отвъдморски страни и територии, както и най-отдалечените региони на ЕС. Поканата за домакини на резиденции има за цел да поддържа баланс между половете и географския баланс сред получателите.
Culture Moves Europe също така се ангажира да работи по устойчив и екологично отговорен начин.
Повече информация за програмите на Culture Moves Europe можете да получите от ТУК.
***
Следете календара за музикалните събития, които се провеждат на територията на страната ни, за да разберете всичко, което се случва на родната музикална сцена: КАЛЕНДАР БЪЛГАРСКИ МУЗИКАЛНИ СЪБИТИЯ НА ЖИВО И ОНЛАЙН | Bulgarian Music Events Live & Online (bgma.bg)
Ако искате и вашето събитие да бъде включено в календара на БМА, изпратете ни информация на: calendar@bgma.bg
***
#MyMusic е рубрика в сайта ни www.bgma.bg, която предоставя възможност на редовните ни членове да представят своите актуални проекти и информация за присъствието си online чрез активни официални източници. Презентационните материали следва да включват:
- Текст до 1000 знака на български език;
- 2 актуални хоризонтални снимки резолюция не по-малко от 150 dpi;
- активни линкове към официален сайт, официални страници в социалните мрежи и албуми в музикалните платформи (до 3 платформи по избор).
Изпратените материали ще бъдат публикувани в графичен вид, отговарящ на дизайна на официалния сайт на Българска музикална асоциация, с минимална редакторска намеса за технически грешки.
Материали, които не отговарят на посочените критерии, няма да бъдат публикувани.
Очакваме информация за проектите Ви на имейл: members@bgma.bg.
***
Viber канал на БМА
Българска музикална асоциация направи свой канал във Viber, за да може важните неща да достигат още по-лесно до членовете ни.
За да се включите в него и да получавате актуална информация, последвайте линка – ТУК.
Напомняме на всеки, който има промяна в данните или контактите си, че може да ни пише на members@bgma.bg, за да ги актуализираме.