За контакти:
members@bgma.bg
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg

Фолклор и джазови импровизации в новия албум на Бодуров трио

Автор: Гергана Костадинова

„Сенкя падна“ – шестият поред албум на Димитър Бодуров трио, излезе на 17 септември 2022, навръх рождения ден на пианиста. Музиката в него ни подтиква към размисъл, към оценяване на житейските премеждия и ситуацията в света през последните няколко години. Музикалният изказ на Бодуров в него ни пленява със своята изразителност, емоционалност, динамичност, богата палитра от музикално-изразни средства.

Бодуров Трио

Съставът Димитър Бодуров – пиано, Михаил Иванов – бас и Йенс Дюппе – барабани записва албумите „Stamps from Bulgaria” (2008), „Seven stamps” (2012), „Stamp around” (2015), в които се съчетават музикалният език на българския фолклор с джазови елементи и импровизации. В „Сенкя падна“ тази творческа линия е продължена, но търсенията са насочени към по-модерен звук до такава степен, че връзката с фолклора става по-абстрактна и илюзорна. Всичко това кореспондира директно с възприятията на музиканта към този тип музика, както и с чувствата му към България. 

Цялостното усещане е по-мрачно, по-тъмно в сравнение с предишните албуми на триото. Неизменно това е израз на събитията от последните години. Повечето творби отразяват емоции, чувства от периода, като в музиката съответно това е изобразено чрез използваните музикално-изразни средства – дисонантните интервали и акорди, сонористични търсения. Обложката на албума, дело на Андрей Катански, пряко кореспондира с музикалния замисъл и ярко визуализира надвисналите тъмни сенки. 

Бодуров Трио – Секня падна

Албумът е записан през пролетта на 2022 г., но пиесите отлежават от няколко години. През 2019 по повод концерт с норвежкия саксофонист Трюгве Сеим, Бодуров композира няколко парчета, а през май 2020 в рамките на проекта Амстердам-Кьолн-София, триото записва дистанционно пиесите „Сенкя падна“, „Мома“ и „Делба“. Поради различни перипетии, записът му се осъществява чак тази година. 

Той би могъл да се раздели концептуално на две части. Музикантът споделя, че първите 3 пиеси „Сенкя падна“, „Opinions“ и „Savages“ са замислени като акроним, (S.O.S), „като тайно послание за състоянието на света в момента, както аз го усещам“. Това е и водещата творческа  идея. За разлика от другите пиеси в албума в тях няма нищо конкретно фолклорно, освен семпълът който е използван.

Пиесата „Сенкя падна“ се появява през 2020, като „символ на ситуацията“. Тя задава настроението в целия албум. Силна е асоциацията между текста на песента и пандемията. Това е и една от причините Бодуров да се насочи именно към нея и то точно в този момент. Той често използва асоциации и връзки в творчеството си. „Opinions” и „Savages” (втора и трета поред в албума) са написани февруари 2022, повлияни от събитията в Украйна. Различни изразни средства в „Opinions” изразяват емоциите: остинатност, неравноделност, наслагване на дисонантни интервали и акорди. А „Savages“ завладява с използването потенциала на целия регистър на пианото, включително и звукоизвличане от струните. Звукът е по-плътен, тъй като са записани и насложени няколко лейъра пиана. Впечатление прави и „рамкирането“ на пиесата – в началото и в края е ритъмът. Забележителна е и градацията на мрачното чувство, която започва от един повтарящ се тон, със секундови наслагвания, остинатни ритмични модели и натрупване на напрежение чрез дисонантни акорди. 

Втората част от албума – четвърта до осма пиеса, са разработени на основата на народни песни или танци и представляват  в рамките на интегриране на българския фолклор с джазови елементи.  В тях подборът е по-скоро емоционален, защото всяка композиция има различна връзка за мен с автора. Например „O dance“ е изградена върху темата на „Огражденско хоро“ от Санданския регион, откъдето е бащата на Бодуров. В творбите забелязваме виртуозност и диалогичност, полифоничност и остинатност. 

Както и в другите албуми на триото, тук е запазена традицията да има пиеси с вокални семпли. В „Сенкя падна“ това са записи на Първа Баренкова от 1985. В последната пиеса „Мома“ семпълът с гласа на Сибина Раденкова е използван като акапелно въведение, но и като край на творбата. Рамката на албума, изградена от двете пиеси „Сенкя падна“ и „Мома“ не е случайна. Тя е съзнателно търсена по две причини – в предишните албуми на Бодуров трио винаги има две песни със семпъл, с цел да се постигне баланс, а втората е, че този път той завършва с любовна история – песента „Малка мома“. Така, след мрачното начало, албумът завършва с надеждата за любовта. 

Част от пиесите бяха представени за пръв път на шоукейса на Европейската джаз конференция в София на 23 септември, а публиката имаше възможност да чуе някои от тях и на соловия концерт на Димитър Бодуров на 25 октомври в камерна зала „България“, като част от фестивала „Пиано Екстраваганца“. А през пролетта на 2023 музикантът планира официално представяне на албума с триото.

За контакти:
members@bgma.bg
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg